Ελληνοτουρκικά

‘Πολιτικός διάλογος’ Ελλάδας Τουρκίας αύριο στην Άγκυρα

Η τέταρτη συνάντηση της διαδικασίας του «πολιτικού διαλόγου» Ελλάδας – Τουρκίας πραγματοποιείται αύριο Πέμπτη στην Άγκυρα. Την Παρασκευή, θα πραγματοποιηθεί στην Άγκυρα ο όγδοος γύρος συνομιλιών «θετικής ατζέντας». Συγκεκριμένα, η υφυπουργός Εξωτερικών Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου θα συναντηθεί με τον υφυπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας Μεχμέτ Κεμάλ Μποζάη αύριοΠέμπτη 12 Ιουνίου. Την επόμενη ημέρα, Παρασκευή 13 Ιουνίου ο υφυπουργός Εξωτερικών Τάσος Χατζηβασιλείου θα έχει συνάντηση με τον υφυπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας Μεχμέτ Κεμάλ Μποζάη στο πλαίσιο του 8ου γύρου των ελληνοτουρκικών συνομιλιών στο πλαίσιο της προώθησης της Θετικής Ατζέντας.

 

«Σύγκρουση στη θάλασσα, διάλογος στη ξηρά»

 

 

Με τίτλο «Σύγκρουση στη θάλασσα, διάλογος στην ξηρά», η τουρκική εφημερίδα Μιλλιέτ αναφέρεται στις συναντήσεις στην Άγκυρα γράφοντας ότι «μετά την ανακοίνωση του χάρτη Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού από την Ελλάδα τον Απρίλιο, αναμένεται να ανακοινώσει τις περιοχές θαλάσσιων πάρκων της μέχρι το τέλος αυτού του μήνα. Η Τουρκία παρακολουθεί στενά τις περιοχές θαλάσσιων πάρκων που θα ανακοινωθούν, ιδιαίτερα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Ενόψει αυτής της εξέλιξης, η οποία έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει νέες εντάσεις μεταξύ των δύο χωρών, έχουν προγραμματιστεί να ξεκινήσουν αύριο συναντήσεις μεταξύ των υπουργείων Εξωτερικών της Τουρκίας και της Ελλάδας».

 

Σύμφωνα με την Μιλλιέτ «πέρυσι πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις πολιτικού διαλόγου και θετικής ατζέντας στην Άγκυρα και την Αθήνα. Οι φετινές συναντήσεις δεν πραγματοποιήθηκαν την άνοιξη λόγω της επικείμενης επίσκεψης του Έλληνα Πρωθυπουργού Μητσοτάκη και της συνεδρίασης του Συμβουλίου Συνεργασίας Υψηλού Επιπέδου. Η τέταρτη συνάντηση της διαδικασίας του ‘πολιτικού διαλόγου’ θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη στην Άγκυρα. Την Παρασκευή, θα πραγματοποιηθεί στην Άγκυρα ο όγδοος γύρος συνομιλιών ‘θετικής ατζέντας’».

 

Συνεχίζονται οι στρατιωτικές επισκέψεις Η τουρκική εφημερίδα αναφέρει ακόμη ότι «ο τελικός γύρος της Συνάντησης για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης μεταξύ τουρκικών και ελληνικών αντιπροσωπειών πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 28 Απριλίου. Συνεχίζονται επίσης οι αμοιβαίες επισκέψεις μεταξύ των στρατιωτικών μονάδων των δύο χωρών, στο πλαίσιο του χρονοδιαγράμματος που καθορίστηκε στη Συνάντηση για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης».

Μπασκάρα για χάρτη Τουρκίας: «Για πρώτη φορά χαρτογραφείται η μέση γραμμή στο Αιγαίο»

Για πρώτη φορά χαρτογραφείται η μέση γραμμή στο Αιγαίο, η οποία αποτελεί την νομική προσέγγιση που υπερασπίζεται η Τουρκία, δήλωσε ο ο καθηγητής Μουσταφά Μπασκάρα, Διευθυντής του Εθνικού Ερευνητικού Κέντρου για το Δίκαιο της Θάλασσας (DEHUKAM) του Πανεπιστημίου της Άγκυρας, που εκπόνησε τον χάρτη ΘΧΣ της Τουρκίας. Υποστηρίζει ότι ο χάρτης του DEHUKAM αποτελεί επίσης ένα συγκεκριμένο παράδειγμα της βούλησης της Τουρκίας να προστατεύσει τη Γαλάζια Πατρίδα και ότι θα προκύψουν περισσότερα οφέλη από κρίσιμους τομείς της γαλάζιας οικονομίας. Για τον χάρτη ΘΧΣ που κατέθεσε η Ελλάδα υποστηρίζει ότι «δεν αφήνει περιθώρια ελιγμών στην Τουρκία, στερείται νομικής βάσης και βασίζεται στον παράνομο χάρτη της Σεβίλλης».

Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Μιλάτ, ο καθηγητής Μουσταφά Μπασκάρα, υποστηρίζει ότι «ο χάρτης του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού της Τουρκίας (ΘΧΣ) αποσκοπεί στη μεγιστοποίηση της βιώσιμης χρήσης των θαλασσών που περιβάλλουν την Τουρκία από τους τομείς της γαλάζιας οικονομίας. Από την άποψη αυτή, δεν πρόκειται μόνο για μια μελέτη χάρτη που περιορίζεται στα χωρικά ύδατα της Τουρκίας, αλλά και για έναν χάρτη που λειτουργεί με τις αρχές της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και της προσέγγισης με βάση το οικοσύστημα για όλες τις τομεακές δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιηθούν σε όλες αυτές τις θαλάσσιες περιοχές με βάση τα εξωτερικά όρια της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης στη Μαύρη Θάλασσα, τα εξωτερικά όρια της υφαλοκρηπίδας στη Μεσόγειο Θάλασσα και τη μέση γραμμή μεταξύ της Ελλάδας και της ηπειρωτικής χώρας της Τουρκίας στο Αιγαίο Πέλαγος. Και αυτός ο χάρτης αποσκοπεί στην επίτευξη του μέγιστου δυνατού οφέλους από τις θάλασσές μας στο πλαίσιο της βασικής αρχής της βιωσιμότητας. Ο χάρτης είναι σημαντικός από την άποψη ότι αντικατοπτρίζει τους βασικούς στόχους της Τουρκίας και τις δραστηριότητες που πραγματοποιούνται προς αυτή την κατεύθυνση για την προστασία των δικαιωμάτων και συμφερόντων της στο πλαίσιο της Γαλάζιας Πατρίδας. Αποτελεί επίσης ένα συγκεκριμένο παράδειγμα της βούλησης της Τουρκίας να προστατεύσει τη Γαλάζια Πατρίδα».

 

«Η Τουρκία θα μεγιστοποιήσει τα οφέλη της»

 

Σε ερώτηση «ποια δικαιώματα και συμφέροντα εντός του πεδίου εφαρμογής της Γαλάζιας Πατρίδας επιδιώκεται να προστατευθούν με τον ΘΧΣ;», ο Τούρκος καθηγητής αναφέρει: «Με αυτόν τον χάρτη, η Τουρκία θα πραγματοποιήσει σοβαρές νέες ανακαλύψεις όσον αφορά τις δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιηθούν στη Γαλάζια Πατρίδα και ιδίως τις τομεακές δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιηθούν. Επιπλέον, σε ένα περιβάλλον όπου διεξάγεται πάνω από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου, η Τουρκία αποτελεί σημαντικό σημείο σύνδεσης μέσω των Τουρκικών Στενών, τα οποία περιλαμβάνουν τα Δαρδανέλια και τα Στενά της Κωνσταντινούπολης. Θα επιδιώξει να μεγιστοποιήσει τα οφέλη της αυξάνοντας την ασφάλειά της. Θα προκύψουν περισσότερα οφέλη από κρίσιμους τομείς της γαλάζιας οικονομίας, όπως η αλιεία και η υδατοκαλλιέργεια. Και πάλι, αυτός ο χάρτης θα συμβάλει καθοριστικά στο να διασφαλιστεί ότι όλες οι δυνητικές οικονομικές δραστηριότητες στη Γαλάζια Πατρίδα θα βασίζονται σε μια προσέγγιση βασισμένη στο οικοσύστημα, στην αρχή της διατήρησης της βιοποικιλότητας και στη βασική αρχή της βιωσιμότητας. Από την άποψη αυτή, ο χάρτης έχει μεγάλη σημασία».

 

 

«Ο χάρτης της Ελλάδας στερείται νομικής βάσης»

 

Σε παρατήρηση της εφημερίδα Μιλάτ ότι «οι προσπάθειες της Ελλάδας να περιορίσει τα δικαιώματα της Τουρκίας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο είναι γνωστές» και σε ερώτηση «πώς διαφέρει ο χάρτης του ΘΧΣ της Τουρκίας σε αυτό το πλαίσιο;» ο Τούρκος καθηγητής απαντά: «Όταν εξετάζουμε τον αποκαλούμενο χάρτη θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού που ανακοίνωσε η Ελλάδα, βλέπουμε μια προσέγγιση που δεν αφήνει περιθώρια ελιγμών στην Τουρκία, που στερείται νομικής βάσης και βασίζεται στον παράνομο χάρτη της Σεβίλλης. Ο χάρτης της Ελλάδας στερείται τόσο της επιστημονικής βάσης όσο και των τομεακών περιοχών δραστηριότητας, τα οποία είναι τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά που απαιτεί ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός. Το γεγονός και μόνο ότι η θάλασσα χωρίζεται σε τέσσερις περιοχές και το γεγονός ότι αποκαλύπτει μια γενική προσέγγιση στο σημείο αυτών των περιοχών στην πραγματικότητα τονίζει την πτυχή του χάρτη που αφορά διαφορετικές πολιτικές και πολιτικούς σκοπούς και όχι μια μελέτη χωροταξικού σχεδιασμού. Όταν εξετάζουμε τον χάρτη του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού της Τουρκίας, βλέπουμε έναν επιστημονικά τεκμηριωμένο χάρτη. Επιπλέον, ο χάρτης θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού που δημοσιεύθηκε από τη DEHUKAM είναι επίσης σημαντικός υπό την έννοια ότι χαρτογραφείται για πρώτη φορά η νομική προσέγγιση που υπερασπίζεται η Τουρκία στο σημείο της μέσης γραμμής στο Αιγαίο Πέλαγος. Από αυτή την άποψη, μπορούμε να δηλώσουμε ότι ο χάρτης αυτός σημαίνει την έναρξη μιας διαδικασίας που θα δημιουργήσει σημαντικές ευκαιρίες υπέρ της Τουρκίας και όλων των τομέων της Τουρκίας στο Αιγαίο Πέλαγος».

 

«Βασικός κανόνας η χάραξη γραμμής ίσης απόστασης»

 

Σε ερώτηση «ποια είναι η προσέγγιση της DEHUKAM για την οριοθέτηση των θαλάσσιων περιοχών στο Αιγαίο Πέλαγος από επιστημονική και νομική άποψη;», ο Τούρκος καθηγητής απάντησε ότι «ο βασικός κανόνας του διεθνούς δικαίου για την οριοθέτηση των συνόρων δύο θαλάσσιων χωρών με αντίθετες ακτές είναι η χάραξη μιας γραμμής ίσης απόστασης μεταξύ των πλησιέστερων σημείων της ηπειρωτικής χώρας. Την ονομάζουμε μέση γραμμή. Μετά από αυτή τη μέση γραμμή, ισχύει σε όλο τον κόσμο η αρχή της χορήγησης περιορισμένης ή μη άδειας στα νησιά άλλων χωρών που βρίσκονται στην απέναντι πλευρά της μέσης γραμμής. Και οι διεθνείς δικαστικές αποφάσεις και η Τουρκία υποστηρίζουν αυτή την προσέγγιση. Και σήμερα, η μέση γραμμή στον χάρτη του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού είναι στην πραγματικότητα μια αντανάκλαση αυτής της κατάστασης».

 

«Ζήτημα νησιών με μη στρατιωτικό καθεστώς»

 

Σε παρατήρηση της δημοσιογράφου ότι «η Ελλάδα έχει αυτό που ονομάζουμε ‘πολιτική ενός προβλήματος’. Η Ελλάδα θεωρεί ως μοναδικό πρόβλημα στο Αιγαίο μόνον την υφαλοκρηπίδα και εκφράζει ότι δεν έχει καμία πρόθεση να αναζητήσει λύση με την Τουρκία με επίκεντρο αυτό το πρόβλημα», ο Τούρκος καθηγητής ισχυρίστηκε:

«Ωστόσο, εκτός από την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο Πέλαγος, υπάρχει στην πραγματικότητα μια δέσμη προβλημάτων, όπως το ζήτημα των νησιών με μη στρατιωτικό καθεστώς, το ζήτημα των νησιών, νησίδων και βραχονησίδων των οποίων η κυριαρχία δεν έχει μεταβιβαστεί στην Ελλάδα με συνθήκες, το ζήτημα της ζώνης πτήσεων στο Αιγαίο Πέλαγος (διότι η Ελλάδα έχει ευρύτερη ζώνη πτήσεων από τα χωρικά ύδατα κατά μοναδικό τρόπο στον κόσμο), το ζήτημα των χωρικών υδάτων των νησιών, το ζήτημα των ζωνών έρευνας και διάσωσης. Και κάθε φορά η Τουρκία εκφράζει την ετοιμότητά της να διαπραγματευτεί το σύνολο αυτού του πακέτου προβλημάτων στη βάση της συνεργασίας».

 

Οι εργασίες της Τουρκίας σε όλες τις θάλασσες

Σε ερώτηση «Πώς μπορεί ο χάρτης της ΘΧΣ που αναπτύχθηκε από την DEHUKAM να αποτελέσει κατεύθυνση για τις πολιτικές της Τουρκίας για τη διαχείριση των θαλάσσιων και θαλάσσιων περιοχών;» και «Ποιοι είναι οι τομείς στους οποίους η μελέτη αυτή αναμένεται να συμβάλει μακροπρόθεσμα;», ο Τούρκος καθηγητής είπε ότι «ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός έχει ως στόχο να διασφαλίσει ότι οι τομείς της ναυτιλίας και της γαλάζιας οικονομίας λειτουργούν αρμονικά και εναρμονισμένα σε όλες τις θάλασσες της Τουρκίας».

 

«Ο χάρτης μπορεί να επικαιροποιείται»

 

Σε παρατήρηση της δημοσιογράφου ότι «σε αυτό το πλαίσιο, θα πρέπει να προσδιοριστεί το δυναμικό των θαλασσών και να διεξαχθούν σε βέλτιστο επίπεδο οι τομεακές δραστηριότητες σύμφωνα με αυτό το δυναμικό στις καταλληλότερες περιοχές», ο Τούρκος καθηγητής ανέφερε ότι «στη διαχείριση των θαλάσσιων περιοχών της Τουρκίας, αυτός ο χάρτης σχεδιασμού θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο ως ενεργός και ζωντανός χάρτης. Ο χάρτης μπορεί να επικαιροποιείται και να τροποποιείται ανάλογα με τις προτεραιότητες των τομέων και τις νέες ευκαιρίες που βασίζονται στις τεχνολογικές εξελίξεις. Ένα Συμβούλιο Συντονισμού του Τουρκικού Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού που θα συσταθεί υπό την Προεδρία της Δημοκρατίας της Τουρκίας θα παρέχει καθοδήγηση για τη διαχείριση αυτής της διαδικασίας. Οι αποφάσεις αυτού του συμβουλίου θα βοηθήσουν τα διάφορα ιδρύματα, οργανισμούς και φορείς να εργαστούν αρμονικά στην ίδια θαλάσσια περιοχή και να δώσουν προτεραιότητα σε ορισμένους τομείς σε ορισμένες περιοχές. Επιπλέον, αυτός ο σχεδιασμός θα επιτρέψει επίσης στην Τουρκία να μελετήσει τις θάλασσές της πιο αποτελεσματικά με επιστημονικές προτεραιότητες».

 

 

«Ενθαρρύνεται η συνεργασία με απέναντι ή παρακείμενες ακτές»

 

Σε ερώτηση «πώς ο χάρτης του ΘΧΣ της Τουρκίας παρέχει ένα πλαίσιο για την περιφερειακή συνεργασία, την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και τη διαχείριση των θαλάσσιων πόρων;» και «σε αυτό το πλαίσιο, ποιες είναι οι δυνατότητες εναρμόνισης με άλλους φορείς στην περιοχή;» ο Τούρκος καθηγητής είπε:

«Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός της Τουρκίας είναι στην πραγματικότητα μια προσπάθεια που ενθαρρύνει τη συνεργασία τόσο μεταξύ τομέων όσο και σε περιφερειακό επίπεδο λόγω της φύσης του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού. Δεδομένου ότι ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός βασίζεται σε αρχές όπως η προσέγγιση με βάση το οικοσύστημα, την προστασία της θαλάσσιας βιοποικιλότητας, τη βιώσιμη χρήση των θαλάσσιων πόρων και δεδομένου ότι οι πόροι στη θάλασσα βρίσκονται εν κινήσει, είναι σημαντικό για τα κράτη με απέναντι ή παρακείμενες ακτές να εισέλθουν σε μια διαδικασία συνεργασίας για την προστασία των θαλασσών. Επιπλέον, η θαλάσσια ρύπανση δεν γνωρίζει σύνορα. Όταν η θαλάσσια ρύπανση εμφανίζεται σε έναν τόπο, αυτό που συμβαίνει στη χώρα Α μπορεί να επηρεάσει άμεσα τη χώρα Β».

Οι Τούρκοι έσπευσαν ξανά στα ελληνικά νησιά για το μπαϊράμι

Στα ελληνικά νησιά έσπευσαν ξανά για να περάσουν τις μέρες της μεγάλης μουσουλμανικής εορτής του Μπαϊραμιού Τούρκοι τουρίστες σχηματίζοντας μεγάλες ουρές στις συνοριακές πύλες.

Η εφημερίφα Τουρκίγε με πρωτοσέλιδο τίτλο «Έσπευσαν ξανά στα ελληνικά νησιά» γράφει ότι «η ‘βίζα στην πόρτα’ωφελεί τους παραθεριστές του Αιγαίου. Όσοι θέλησαν να περάσουν το μπαϊράμι στη Λέσβο και σε άλλα ελληνικά νησιά σχημάτισαν μεγάλες ουρές στις συνοριακές πύλες».

Η εφημερίδα αναφέρει ότι «οι παραθεριστές συνέρρευσαν από το Αϊβαλί στη Λέσβο». Όπως γράφει «άρχισαν να περνούν στη Λέσβο με πλοία». Ωστόσο, σύμφωνα με την Τουρκίγιε, αναφέρθηκε ότι φέτος υπήρξε μείωση των διελεύσεων κατά 30-40% σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Ο Νεβζάτ Τουρχάν, ξεναγός μιας εταιρείας που εργάζεται στη γραμμή Αϊβαλί-Μυτιλήνη, δήλωσε: «Η γεύση του φαγητού και το γεγονός ότι ο πολιτισμός είναι κοντά μας αυξάνει το ενδιαφέρον. Χάρη στη βίζα στη πόρτα, οι άνθρωποι πηγαίνουν στην Ευρώπη σαν να πηγαίνουν σε έναν γείτονα». Ενώ ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Ali Jale δήλωσε: «Σήμερα θα περάσουν περίπου 1.200 άτομα. Κατά τη διάρκεια του μπαϊραμιού θα φτάσουν συνολικά 2.500 άτομα. Έξι πλοία θα αναχωρήσουν την πρώτη περίοδο και θα υπάρξουν ενδιάμεσα δρομολόγια. Πιστεύουμε ότι η εντατικότητα θα συνεχιστεί και την καλοκαιρινή περίοδο».

 

Πέρυσι ταξίδεψαν στη Μυτιλίνη 1 εκ. άνθρωποι

 

Και η εφημερίδα Νεφές πρωτοσέλιδο τίτλο «Συρροή για ελληνικό μπαϊράμι», γράφει ότι «χιλιάδες άνθρωποι, στο μπαϊράμι, έσπευσαν προς τα ελληνικά που γίνεται να μεταβούν χωρίς βίζα. Υπήρξε αλαλούμ στο πλοίο Αϊβαλί-Μυτιλήνη. Πέρυσι είχαν ταξιδέψει ένα εκατομμύριο άνθρωποι».

Όπως γράφει, «το ταξίδι από το Αϊβαλί στη Μυτιλήνη διαρκεί 45 λεπτά Οι παραθεριστές συρρέουν από το Αϊβαλί στη γειτονιά κατά τη διάρκεια του Μπαϊραμιού

Λόγω της γιορτής του μπαϊραμιού, υπήρξε έντονη κινητικότητα στη θαλάσσια συνοριακή πύλη όπου αναχωρούσαν τα πλοία από την περιοχή Αϊβαλί του Balıkesir προς την Μυτιλήνη της Ελλάδας. Οι παραθεριστές που φτάνουν στην πύλη των θαλάσσιων συνόρων του Αϊβαλί από τις πρώτες πρωινές ώρες, μετά τις διαδικασίες, περνούν στη Λέσβο. Με την βίζα στη πόρτα είναι εύκολο να μεταβούν στα νησιά του Αιγαίου, δεδομένου ότι υπάρχουν προβλήματα με τη βίζα Σένγκεν. Λόγω των προσιτών τιμών, οι εγχώριοι παραθεριστές προτιμούν περισσότερο τα γειτονικά νησιά».

Τουρκικό ΥΠΑΜ εναντίον Χούπη για το δώρο του στον Οίκ. Πατριάρχη - Απάντηση από ελληνικό ΥΠΑΜ

«Νοσταλγική παρηγοριά», χαρακτηρίζουν πηγές του τουρκικού Υπουργείου Άμυνας τον χάρτη του “Thraciae Veteris Typus” του 1585 μ.Χ. , αντίγραφο του οποίου δώρισε ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Δημήτριος Χούπης στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο κατά την τελευταία επίσκεψή του στην Κωνσταντινούπολη. Στον χάρτη παρουσιάζεται ολόκληρη η ιστορική Θράκη ενιαία, μαζί και με την Κωνσταντινούπολη.

 Τουρκικά μέσα ενημέρωσης μεταδίδουν ότι οι πηγές του τουρκικού Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, έκαναν την ακόλουθη δήλωση: «Η εργαλειοποίηση του παρελθόντος για να δοθεί ένα μήνυμα δεν είναι παρά μια νοσταλγική παρηγοριά. Καλούμε αυτούς που προσπαθούν ναδιαταράξουν τις εποικοδομητικές προσεγγίσεις που προβάλλουν οι ηγέτες των δύο χωρών και όσους προσπαθούν να κάνουν πολιτική καριέρα σπέρνοντας τη διχόνοια μεταξύ του τουρκικού και του ελληνικού λαού να δουν, να κατανοήσουν και να αποδεχθούν τις πραγματικότητες εγκαταλείποντας τις νοσταλγικές παρηγοριές».

 

Απάντηση ελληνικού ΥΠΑΜ: «Αγγίζουν τα όρια της φαιδρότητας»

 

Σύμφωνα με το ελληνικό ΥΠΑΜ, πρόκειται για χάρτη του 1585, τον γνωστό «Thraciae Veteris Typus», ο οποίος έχει σχεδιαστεί από τον Φλαμανδό χαρτογράφο και γεωγράφο Αβραάμ Ορτέλιους, και αποτυπώνει τη γεωγραφική περιοχή της Θράκης, τα Στενά των Δαρδανελίων, την Προποντίδα, το Βόσπορο, την Κων/πολη , τον Εύξεινο Πόντο και τις νήσους Θάσο, Σαμοθράκη, Λήμνο, Τένεδο και Ίμβρο. Τον επέδωσε ως συμβολικό δώρο ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ στον Παναγιώτατο, ακριβώς επειδή απεικονίζει την ιδιαίτερη πατρίδα του, την Ίμβρο.

Οι πηγές του ελληνικού υπουργείου Άμυνας χαρακτηρίζουν μάλιστα ότι «αγγίζουν τα όρια της φαιδρότητας» οι διαμαρτυρίες του τουρκικού ΥΠΑΜ για ένα χάρτη της συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου, όταν η ίδια η Τουρκία «επικαλείται εν έτει 2025 χάρτη της Γαλάζιας Πατρίδας, που μόνο στη φαντασία τους υπάρχει και ουδεμία σχέση έχει με το Διεθνές Δίκαιο και το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας».

 

‘Στροφή’ Χαφτάρ στο τουρκολιβυκό σύμφωνο – ‘Βαρύ πλήγμα’ σε Ελλάδα και Κύπρο σύμφωνα με τουρκικά ΜΜΕ

Προς επικύρωση τη συμφωνίας Τουρκίας – Λιβύης κινείται η κυβέρνηση του Χαφτάρ στη Λιβύη η οποία το 2019 δεν είχε αναγνωρίσει τη συμφωνία που είχε υπογράψει με την Τουρκία με την κυβέρνηση Εθνικής Συμφιλίωσης της Τρίπολης. Ο τουρκικός τύπος κάνει λόγο για ‘βαρύ πλήγμα’ σε Ελλάδα και Κύπρο.

Σύμφωνα με την εφημερίδα Ακσάμ, η Βουλή των Αντιπροσώπων του διοικητή του Λιβυκού Εθνικού Στρατού Χαλίφα Χαφτάρ ανακοίνωσε τη σύσταση μιας επιτροπής για την έγκριση της συμφωνίας θαλάσσιας δικαιοδοσίας που υπογράφηκε μεταξύ της Τουρκίας και της κυβέρνησης της Λιβύης. Η Τουρκία και η Κυβέρνηση Εθνικής Συμφωνίας, η επίσημη κυβέρνηση της Λιβύης, υπέγραψαν το 2019 μια Συμφωνία Θαλάσσιας Δικαιοδοσίας, η οποία δεν αναγνωρίστηκε από την κυβέρνηση του Χαφτάρ με έδρα το Τομπρούκ. 

Σύμφωνα με την εφημερίδα, στο πλαίσιο των προσπαθειών της κυβέρνησης Χάφταρ για προσέγγιση με την Τουρκία τα τελευταία χρόνια, η κυβέρνηση του Τομπρούκ αναμένεται να εγκρίνει τη συμφωνία θαλάσσιας δικαιοδοσίας. 

Αναφέρει ακόμη ότι στις 4 Απριλίου ο Τούρκος Υπουργός Εθνικής Άμυνας Γιασάρ Γκιουλέρ δέχθηκε τον Αντιστράτηγο Σαντάμ Χαλίφα Χαφτάρ, Διοικητή των Χερσαίων Δυνάμεων του Λιβυκού Εθνικού Στρατού και γιο του Χαλίφα Χαφτάρ. ΗΑκσάμ σχολιάζει ότι η συμφωνία για την οριοθέτηση των περιοχών θαλάσσιας δικαιοδοσίας της Μεσογείου, που υπεγράφη μεταξύ της Τουρκίας και της Λιβύης στις 27 Νοεμβρίου 2019, προσέλκυσε την προσοχή ως μια συμφωνία που προστατεύει τα δικαιώματα των δύο χωρών στην Ανατολική Μεσόγειο. 

 

Βαρύ πλήγμα για την Αθήνα

 

Η Ακσάμ σχολιάζει επίσης ότι  «η συμφωνία επέφερε βαρύ πλήγμα στις διεκδικήσεις της Ελλάδας και της 'Ελληνοκυπριακής διοίκησης της νότιας Κύπρου'  (όπως αποκαλεί την Κυπριακή Δημοκρατία) για κατοχή θαλάσσιας δικαιοδοσίας στη Μεσόγειο κατά παράβαση του διεθνούς δικαίου. Η Ελλάδα, θέλοντας να δείξει την αντίδρασή της για τη συμφωνία, είχε κηρύξει persona non grata τον τότε πρέσβη της Λιβύης στην Αθήνα, Mohammed al-Menfi».

Σοζτζού και Γιαϊτζί εναντίον Βαρθολομαίου: «Πως τολμά να πάρει τον χάρτη;»

Διπλή επίθεση από την εθνικιστική αντιπολιτευτική εφημερίδα Σοζτζού και τον Τούρκο απόστρατο αντιναύαρχο Τζιχάντ Γιαϊτζί δέχτηκε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος επειδή έλαβε ως δώρο από τον αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Στρατού Δημήτριο Χούπη τον ιστορικό Χάρτη της Θράκης, Thraciae Veteris Typus του Αβραάμ Ορτέλιους, το 1585. Σοζτζού και Γιαϊτζί ισχυρίζονται ότι ο χάρτης παραπέμπει στη μεγάλη ιδέα.

Η Σοζτζού, υπό τον τίτλο στο πρωτοσέλιδό της «Ο Έλληνας διοικητής στην Κων/πολη…Αυθάδης πρόκληση», γράφει ότι «κατά τη διάρκεια της συνάντησης, η οποία πραγματοποιήθηκε μόλις δύο ημέρες πριν από την επέτειο της κατάκτησης (σ.σ. άλωσης) της Κωνσταντινούπολης, ο Έλληνας Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού, Χούπης, προσέφερε  στο Βαρθολομαίο ένα χάρτη που κέντρισε πολύ την προσοχή καθώς παραπέμπει στο όνειρο της Μεγάλης ιδέας. Το γεγονός ότι στον χάρτη η Θράκη, συμπεριλαμβανομένης της Κωνσταντινούπολης, απεικονιζόταν ως ελληνικό έδαφος τράβηξε την προσοχή. Τον περασμένο Απρίλιο ο Χούπης είχε απειλή σει   την Τουρκία και είχε πει ότι οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις είναι έτοιμες να απαντήσουν σε οποιαδήποτε απειλή εντός πέντε λεπτών».

Ο Τζιχάντ Γιαϊτζί μέσω της ιστοσελίδας του Turk Degs γράφει: «Πώς τολμά ο αρχι-ηγούμενος να πάρει ή να δώσει τον χάρτη που παραπέμπει στη μεγάλη ιδέα ως δώρο στον Έλληνα Αρχηγό του Επιτελείου;».Από την Τρίτη 27 έως την Τετάρτη 28 Μαΐου 2025, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Δημήτριος Χούπης συμμετείχε στη 18η Σύνοδο των Αρχηγών των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ) των Βαλκανικών Χωρών στην Κωνσταντινούπολη.

Κοινοποίηση μέσω:
Τελευταίες Ειδήσεις

Με την εγγραφή ή τη χρήση αυτού του ιστότοπου αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης και την Πολιτική Aπορρήτου της σελίδας

Μοιραστείτε μαζί μας τις δικές σας ειδήσεις:
info@edotourkia.gr

Powered by WebMedia | Developed by Monoware Web