Πολιτιστικά

Το προφιτερόλ της Πόλης, ο Λουκάς και η θρυλική Λιζ έγραψαν ιστορία

Της Μαίρης Τσεβίκ Συμεωνίδη

Γεια σας Αγαπημένοι μου φίλοι, στο κείμενο μου αυτό, θα σας παρουσιάσω μια θρυλική αξέχαστη γλυκιά ιστορία της Πόλης... Ένα σήμα, ένα όνομα που συνεχίζει ακόμα και σήμερα και εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει τους Ρωμιούς της Πόλης, την Πολίτικη Κουζίνα και τις γλυκές συνήθειες μας...

Το ζαχαροπλαστείο Ιντζί, που έγραψε το όνομά του με χρυσά γράμματα στην Κωνσταντινούπολη και στο Πέρα και συγκεκριμένα μεσ' την μέση της Ιστικλάλ Τζαντεσί… To Ιντζί βρίσκεται στο Μπέγιογλου (Οδός του Πέραν), ιδρύθηκε το 1944 από τον Λουκά Ζιγουρίδη ο οποίος έζησε 17 χρόνια με τη θρυλική Ελισάβετ Μπουγιουκγκεντίκογλου, γνωστή ως Λιζ. Η Λιζ μου μίλησε για τη ζωή του Λουκά μετά τον θάνατο του.

Το ζαχαροπλαστείο Ιντζί στην Οδό του Πέραν

 

Το 2011 ξεκίνησα την έρευνα της πολίτικης κουζίνας, και  για τις συνεντεύξεις μου με Ρωμιούς μαγαζάτορες, με  ζαχαροπλάστες, με σοκολατοποιούς με ονόματα που αφιέρωσαν σχεδόν την ζωή τους για να δημιουργήσουν γεύσεις και μαγαζιά τα οποίασυνεχίζουν και κρατούν ακόμη και σήμερα αντιπροσωπεύοντας την κουζινα των Ρωμιών, την παράδοση του φαγητού, του γλυκού, του μεζέ, και της διασκέδασης ... 

Ένα απο τα πασιγνωστα αυτά μαγαζιά είναι το Ιντζί και η υπεροχη γευση του προφιτερόλ του που κατάφερε να γράψει την δική του ιστορία στο Περα...

Ο Λουκάς Ζιγορίδης δεν ζουσε πλέον για να πάρω τις πληροφορίες που ήθελα να πάρω, όμως συνάντησα την αγαπημένη Ελισάβετ Μπιουκντεντικόγλου, η οποία ήταν η γυναίκα που τον συνόδεψε για 17 χρονια μαζί του  χέρι-χέρι στην δυσκολη αλλα όμορφη πορεία τους... 

Πριν λιγα χρόνια έφυγε και η Λιζα απο κοντά μας... 

Ελπίζω, σε κάποιο άλλο σύμπαν, να έχουν ξανασυναντηθεί και να συνεχίζουν την γλυκιά,  κεφάτη, γεμάτη με χαρά, γλέντι και μουσική ζωή τους...

 

Ο Λουκάς, η Λιζ και το Μυστικό του προφιτερόλ

 

Στην καρδιά της Κωνσταντινούπολης, εκεί όπου η Οδός Ιστικλάλ πάλλεται από ζωή, μουσική και αναμνήσεις, γεννήθηκε κάποτε ένα μικρό ζαχαροπλαστείο που έγραψε τη δική του ιστορία. 

Το «İnci» – δηλαδή «Μαργαριτάρι» – άνοιξε τις πόρτες του το 1910, χάρη στο μεράκι και την τέχνη ενός ανθρώπου μοναδικού: του Λουκά Ζιγορίδη.

Ο Λουκάς ήταν Αρβανίτης στην καταγωγή, ένας άνθρωπος πεισματάρης, εργατικός και γεμάτος πάθος για τη ζαχαροπλαστική. Είχε φέρει μαζί του από την Ευρώπη μια μυστική γαλλική συνταγή για το προφιτερόλ, που έμελλε να γίνει το πιο διάσημο γλυκό της Πόλης. Μικρές μπαλίτσες από choux γεμισμένες με σαντιγί, σκεπασμένες με παχιά σοκολατένια σός– κάθε κουταλιά και μια έκρηξη απόλαυσης.

Ο Λουκάς έκρυψε το μυστικό από τη θρυλική Λιζ

 

Στο πλευρό του στεκόταν μια γυναίκα που σημάδεψε εκείνη την εποχή: η Λίζα Μπιουγιουκεντικόγλου. Κομψή, φωτεινή και γεμάτη ζεστασιά, η Λιζ δεν ήταν μόνο η σύντροφός του στη ζωή αλλά και συνοδοιπόρος του στο όνειρο. Με τη δική της ταβέρνα – τη θρυλική «Liz»  συνέβαλε στο να διατηρηθεί η ρωμαίικη κουλτούρα της διασκέδασης και της φιλοξενίας μέσα σε δύσκολες εποχές.

Κι όμως, όσο βαθιά κι αν ήταν η αγάπη τους, ο Λουκάς κράτησε ένα μυστικό μόνο για τον εαυτό του: τη συνταγή του προφιτερόλ. Όπως έλεγε η ίδια η Λιζ με ένα χαμόγελο ανάμεικτο με θαυμασμό, «ο Λουκάς δεν αποκάλυψε ποτέ το μυστικό της συνταγής του – ούτε καν σε μένα, τη γυναίκα που αγάπησε πιο πολύ στη ζωή του».

Το İnci έγινε σημείο αναφοράς για τους λάτρεις του γλυκού – ένα μέρος που οι γενιές μεγάλωναν με τη γεύση του προφιτερόλ και τη ζεστασιά της παλιάς Πόλης. Κι αν ο χρόνος πέρασε, αν τα κτίρια άλλαξαν και τα πρόσωπα χάθηκαν, η ανάμνηση του Λουκά, της Λιζ και εκείνου του μοναδικού προφιτερόλ ζει ακόμα… μέσα σε κάθε κουταλιά, σε κάθε γλυκό χαμόγελο που γεννιέται στο İnci.

 

 

Απο την συνένετευξή μου με την Λίζα... 

 

-Μπορείτε να μας μιλήσετε για τον Λουκά Ζιγούρη;

 

Το όνομά του είναι Λουκάς Ζιγουρίδης, αλλά το έχουν γράψει λάθος στην ταυτότητά του. Έχασε τη μητέρα του όταν ήταν 6 χρονών και ο πατέρας του παντρεύτηκε, όταν ο Λουκάς ήταν 11 χρονών. Δουλεύοντας στο ζαχαροπλαστείο Gloria που βρισκόταν στη γωνία του Αγά Τζαμί στο Πέραν, ξεκίνησε το επάγγελμα της ζαχαροπλαστικής.

Δούλεψε εκεί για πολλά χρόνια ως μαθητευόμενος και έμαθε τη ζαχαροπλαστική με δικές του προσπάθειες. Αφού έμαθε τη δουλειά, με έναν Αλβανό φίλο του έγιναν συνέταιροι και άνοιξαν  το ζαχαροπλαστείο Ιντζί το οποίο βρίσκεται στο Μπέγιογλου και σήμερα. 

Για να μπορέσουν να ανοίξουν αυτό το μαγαζί, δανείστηκαν χρήματα από τον ιδιοκτήτη του περίφημου Gazino Kristal. Εν τω μεταξύ, ο Λουκάς ταξίδεψε στη Γαλλία και εκεί έμαθε όλα τα μυστικά και τη συνταγή του καλού προφιτερόλ. Έτσι το σύστησε και στους Τούρκους.

 

Το πρώτο μαγαζί του ήταν αυτό που είναι ακόμη στο Μπέγιογλου;

 

Ναι, όπως είπα και προηγουμένως το πρώτο του μαγαζί το άνοιξε στο Μπέγιογλου.

Ύστερα, χρόνια μετά, άνοιξε και δεύτερο μαγαζί στην Πρίγκηπο.

Τότε συζούσαμε και είχαμε μεγάλη διαφορά ηλικίας μεταξύ μας. Πάντως παρ'όλη την διαφορά ηλικίας μας ειμασταν ένα ζευγάρι που ταιριάζαμε και  ζήσαμε εμπειριες και χρόνια πολύ όμορφα..

 

(Από το βιβλίο μου "Πόλη μου, Γευση μου, Ζωή μου"που κυκλοφορεί και στα ελληνικά από τις εκδόσεις Iason Books)

Πού να πάτε αν είστε στην Πόλη το Καλοκαίρι: Από Συναυλία στο Φανάρι, Θεοτόκεια, Astralumina μέχρι Justin Timberlake, Τζένιφερ Λόμπεζ και Χάλσεϊ

Της Σοφίας Μαρμαγκιώλη

 

 

 

Αν ο δρόμος σας φέρει στην Πόλη τώρα το Καλοκαιράκι  μπορείτε  να επιλέξετε μια από τις παρακάτω εκδηλώσεις:.

 

 

Συναυλία: «Μουσικοί απόηχοι από το Φανάρι», Σάββατο 9 Αυγούστου στις 18.00

στο Βλάχσαράι (Vlahsaray)-Παναγία Παραμυθία

Νίκος Ανδρίκος: Φωνή, πολίτικο λαούτο

Χασάν Κιρίς: ταμπούρ, γιαϊλί ταμπούρ

Φωτεινή Κοκκαλά: Κανονάκι

Για πληροφορίες και κρατήσεις στο info@vlahsaraykilisesivakfi.org

Τηλ: +90 (542) 695 57 48

 

 

Θεοτόκεια όλο τον Αύγουστο στο Νιχώρι (Yeniköy)

Η Κοινότητα του Νιχωριού διοργανώνει σειρά εκδηλώσεων στην Παναγία την Κουμαριώτισσα  για όλον τον Αύγουστο ομιλίες, εκθέσεις, παρουσιάσεις βιβλίων, μουσικές βραδιές. Με την παρουσία του Οικουμενικού Πατριάρχη, τελείται Ακολουθία, στην εκκλησία της Παναγίας της Κουμαριώτισσας η οποία βρίσκεται στο κέντρο των εκδηλώσεων. 

 

 

 

Justin Timberlake  στις 30 Ιουλίου

Την Τετάρτη 30 Ιουλ ο Justin Timberlake μετά από 11 χρόνια θα πραγματοποιήσει συναυλία, η οποία είναι μέρος της περιοδείας του, στο İTÜ Stadium. Οι πόρτες ανοίγουν στις 18:00 και η συναυλία ξεκινάει στις 20:30. Η συναυλία θα περιλαμβάνει τραγούδια από την καριέρα του, συμπεριλαμβανομένων και των νέων του κομματιών από το άλμπουμ του 2024 "Everything I Thought It Was". 

 

 

Astralumina – Από τις 12 Ιουλίου και όλο το Καλοκαίρι

Μια συναρμπαστική βόλτα κάτω από τα αστέρια

Η εμπειρία Astra Lumina Night Walk, η οποία έχει σπάσει ρεκόρ επισκεπτών στις ΗΠΑ και την Αυστραλία, ήρθε στην Κωνσταντινούπολη για πρώτη φορά. Καθώς πέφτει το σκοτάδι, τα αστέρια εγκαταλείπουν τα σπίτια τους στον ουρανό και κατεβαίνουν στο Πάρκο Φωτός της Κωνσταντινούπολης! Ένας μαγικός νυχτερινός περίπατος περιτριγυρισμένος από αστέρια.

Διάρκεια 45-60 λεπτά, εισιτήριο 900 λίρες, κατάλληλο για όλες τις ηλικίες

Τοποθεσία: Πάρκο Φωτός Κων/πολης, (Ayazaga 208, 34398, Sariyer) κοντά στο Vadistanbul και δίπλα από το Türkcell Platınım Park

Εισητήριο μπορείτε να αγοράσετε ηλεκτρονικά από το BiletiniAl ή από το περίπτερο εισιτηρίων στο πάρκο.

 

 

Τζένιφερ Λόμπεζ – Συναυλία 5 Αυγούστου

Η βασίλισσα της ποπ μουσικής θα βρίσκεται στο Φεστιβάλ Κωνσταντινούπολης στις 5 Αυγούστου!

Η συναυλία ξεκινά στις 22.00 αλλά ο χώρος του Φεστιβάλ θα είναι ανοικτός από τις 16.00

Χώρος εκδήλωσης Festival Park Yenikapi

Εισιτήρια στο iTicket Turkiye

 

 

 

Χάλσεϊ Συναυλία στις 21 Αυγούστου

Η παγκοσμίου φήμης Αμερικανίδα τραγουδίστρια, τραγουδοποιός και παραγωγός Halsey θα εμφανιστεί στην Κωνσταντινούπολη στις 21 Αυγούστου 2025 στο Festival Park Yenikapı

Οι τιμές εισητηρίων ξεκινούν από 1900 λίρες

Χώρος εκδήλωσης Festival Park Yenikapi

Εισιτήρια στο iTicket Turkiye

 

 

 

Ότι και να επιλέξετε εμείς σας ευχόμαστε Καλή Διασκέδαση..

Στην Τουρκία το άγαλμα του Μάρκου Αυρηλίου – «Ιστορική νίκη», δηλώνει η Άγκυρα

Το χάλκινο άγαλμα του Ρωμαίου αυτοκράτορα Μάρκου Αυρηλίου, που είχε κλαπεί από την αρχαία πόλη Βουβώνα, επέστρεψε στην Τουρκία μετά από 65 χρόνια. Όπως μεταδίδουν τουρκικά μέσα ενημέρωσης,  ο Τούρκος Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Μεχμέτ Νουρί Ερσόι δήλωσε: «Δεν πρόκειται απλώς για μια επιστροφή. Είναι μια ιστορική νίκη».

Το χάλκινο άγαλμα του «Φιλοσόφου Αυτοκράτορα» της Ρώμης Μάρκου Αυρηλίου, που χρονολογείται από τον 2ο αιώνα μ.Χ., επεστράφη στην Τουρκία από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Είχε κλαπεί τη δεκαετία του 1960

 

Το άγαλμα είχε εξαχθεί λαθραία τη δεκαετία του 1960 από την Αρχαία Πόλη Βουβώνα,  η οποία κατά τη Ρωμαϊκή Περίοδο αποτελούσε μέρος της Λυκίας και σήμερα βρίσκεταιστην πόλη Μπουρντούρ της νοτιοδυτικής Τουρκίας.

«Κερδίσαμε έναν μακροχρόνιο αγώνα. Ο Μάρκος Αυρήλιος βρίσκεται τώρα στη γη όπου ανήκει», δήλωσε ο Τούρκος Υπουργός Πολιτισμού κατά την τελετή παραλαβής του αγάλματος. Όπως δήλωσε, η επιστροφή του ήταν αποτέλεσμα μιας κοινής προσπάθειας που ξεκίνησε το Υπουργείο και αρμόδιους φορείς στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2021.

Με την πάροδο των ετών, το άγαλμα πέρασε στο Μουσείο Τέχνης του Κλίβελαντ στο Οχάιο των ΗΠΑ. Η Τουρκία έψαχνε για το άγαλμα εδώ και πολύ καιρό, υποστηριζόμενη από επιστημονικά στοιχεία του καθηγητή Δρ. Τζάλε Ινάν, ο οποίος ηγήθηκε των ανασκαφών της Βουβώνος.

Το Μουσείο Κλίβελαντ υποχώρησε

 

Τελικά οι αναλύσεις εδάφους που πραγματοποιήθηκαν στο Γερμανικό Αρχαιομετρικό Κέντρο απέδειξαν επιστημονικά ότι το άγαλμα είχε βρεθεί σε έδαφος της Βουβώνος.

Το Μουσείο Τέχνης του Κλίβελαντ υπέβαλε αγωγή αμφισβητώντας την απόφαση επαναπατρισμού τον Οκτώβριο του 2023. Ωστόσο, οι εργαστηριακές εκθέσεις που υπέβαλε η Τουρκία ταίριαζαν με δείγματα αναφοράς που ελήφθησαν από το άγαλμα που κατασχέθηκε το 1967.

Το μουσείο υπαναχώρησε και αποδέχτηκε την επιστροφή του στην Τουρκία.

 

Σύντομα σε έκθεση στην Άγκυρα

 

Ανακοινώθηκε ότι το άγαλμα θα παρουσιαστεί σύντομα στο κοινό σε ειδική έκθεση στην Άγκυρα. Μετά την επιστροφή του Μάρκου Αυρηλίου, το τουρκικό υπουργείο έλαβε παρόμοια μέτρα για άλλα ρωμαϊκά αγάλματα Βουβωνικής προέλευσης.

Η Πολίτικη Κουζίνα μέσα από το ιστορικό μαγαζί του Μπάρμπα Γιώργου

Της Μαίρης Τσεβίκ Συμεωνίδη

 

Αγαπημένοι μου φίλοι,

Όπως και στα βιβλία μου, έτσι κι εδώ, στο edotoukia.gr που θα έχουμε την ευκαιρία να επικοινωνούμε μια φορά τη βδομάδα, θα ήθελα να σας μιλήσω λίγο για την Πολίτικη Κουζίνα· για εκείνη τη μοναδική κουζίνα της Κωνσταντινούπολης που κουβαλά μέσα της μνήμες, ιστορίες και συναισθήματα.

Θα ήθελα επίσης να σας παρουσιάσω σε κάθε μου κείμενο και κάποια άλλη προσωπικότητα απο τους επαγγελματίες που όχι μόνο γνωρίζουν καλά αυτή την κουζίνα, αλλά την υπηρετούν με αγάπη, αφοσίωση και ψυχή. Ανθρώπους που δεν μαγειρεύουν απλώς – δημιουργούν γεύσεις που μιλούν στην καρδιά.

Πολίτικη Κουζίνα και τα Μεζεδάκια της Μνήμης... 

 

Η Πολίτικη Κουζίνα δεν είναι απλώς μια σειρά από γεύσεις – είναι μνήμη, παράδοση, και πολιτισμός σε κάθε μπουκιά. Στα τραπέζια της Πόλης, τα μεζεδάκια παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο: μικρές γευστικές ιστορίες που σε προσκαλούν να μοιραστείς, να θυμηθείς, να νιώσεις.

Από τη λακέρδα μέχρι το μπορανί, και από το τηγανητό συκώτι μέχρι τις γαρίδες με βούτυρο, κάθε πιάτο φέρνει μαζί του έναν ήχο από παλιά ραδιόφωνα, μια μυρωδιά από κουζίνες γιαγιάδων, μια φωνή που λέει «κάθισε, φάε, και πες μου τα νέα σου».

Τα μεζεδάκια δεν είναι ποτέ μονά. Πάντα έρχονται με παρέα, με κουβέντα, με ρακή ή κρασί. Είναι ο τρόπος των Πολιτών να λένε «σε καλωσορίζω», χωρίς λόγια – μόνο με γεύση και καρδιά.

 

Στο τραπέζι του Μπάρμπα Γιώργου 

 

Η μνήμη του μεζεδοπωλείου Krependeki Imroz.

Έτος Ίδρυσης :1941, Στοά Κρεπέν Νεβιζαντέ/Μπεϊογλου.

Ένα από τα πιο γευστικά σημεία σύνδεσης μεταξύ του χθες και του σήμερα στην Κωνσταντινούπολη είναι αναμφίβολα ο πολιτισμός του μεζεδοπωλείου. Στην καρδιά αυτού του πολιτισμού, ένα μαγαζί που συνέχιζε να γεφυρώνει τις μνήμες και τις ιστορίες με γεύσεις και κουβέντες ήταν μέχρι πρόσφατα το Krependeki Imroz. Και στο κέντρο αυτής της ζωντανής μνήμης, δέσποζε ένα όνομα: Μπάρμπα Γιώργος, ή αλλιώς Γιώργος Οκουμούς. Δυστηχώς στην περίοδο της πανδημίας μάθαμε πως έκλεισε το ιστορικό μαγαζί του Μπάρμπα Γιώργο... 

 

Μια ιστορία που ξεκίνησε σε μια στοά

 

Το μεζεδοπωλείο Ίμβρος (Imroz) ιδρύθηκε το 1941, μέσα στην Κρεπέν Πασάζ (Krepen Pasajı) της αγοράς του Μπαλικπάζαρι (Balıkpazarı), από τον Τανάς Γιαλβάς και τον Σπύρο Χαβουτσός. Ένα ταπεινό μεζεδοπωλείο που σύντομα έγινε σημείο συνάντησης για ανθρώπους κάθε προέλευσης. Το 1964 προστέθηκαν δύο νέοι εταίροι: ο Γιώργος Οκουμούς, ελληνικής καταγωγής, και ο Ιρφάν Καρά. Τη δεκαετία του ’80 προσχώρησε και ο Μουσταφά Γιλντιρίμ.

Το 1982, με την κατεδάφιση της στοάς Κρεπέν, το Imroz μεταφέρθηκε στην οδό Νεβιζαντέ (Nevizade) και πήρε το όνομα Krependeki Imroz, δηλαδή «Ίμβρος της Κρεπέν».

 

Ο μερακλής του μεζεδοπωλείου: Γιώργος Οκουμούς

 

Ο Μπάρμπα Γιώργος δεν ήταν απλώς ένας σερβιτόρος ή συνέταιρος. Ήταν η ενσάρκωση της μνήμης της Πόλης. Από τη δεκαετία του 1940, εργαζόταν στο Imroz με μια ιδιαίτερη φιλοσοφία: «Το μεζεδοπωλείο είναι η τέχνη του να καταλαβαίνεις τον άλλον». Με ήρεμο τρόπο πλησίαζε τα τραπέζια και προσέφερε στους θαμώνες όχι μόνο μεζέδες αλλά και αναμνήσεις.

Η μουσική δεν επιτρεπόταν στο μαγαζί. Για τον Γιώργο, το μεζεδοπωλείο ήταν χώρος κουβέντας, όχι διασκέδασης. Οι ανθρώπινες φωνές ανάμεσα στα ποτήρια με ρακή ήταν, για εκείνον, η πιο αυθεντική μελωδία. Όμως στους τραγουδιστές και καλλιτέχνες έδειχνε πάντοτε κατανόηση.

Ο Γιώργος Οκουμούς απεβίωσε το 2015 σε ηλικία 95 ετών. Άφησε πίσω του όχι απλώς μια επιχείρηση, αλλά έναν ολόκληρο τρόπο ζωής.

 

Ένα τραπέζι όπου η κουβέντα έχει την τιμητική της

 

Παρά τη φασαρία της Νεβιζαντέ, το Krependeki Imroz παρέμεινε ένας ήρεμος χώρος όπου η κουβέντα κυριαρχούσε. 

Οι τοίχοι ήταν διακοσμημένοι με φωτογραφίες-παράθυρα στο παρελθόν της Πόλης. Στα τραπέζια, δεκάδες είδη μεζέδων, φρέσκα ψάρια και ρακή συνέθεταν τη γευστική μνήμη.

Με τα χρόνια, το κοινό του μαγαζιού διαφοροποιήθηκε. Ενώ αρχικά προσέλκυε κυρίως άνδρες, στη συνέχεια άρχισαν να πηγαίνουν και γυναίκες, μετατρέποντάς το σε έναν πιο ανοιχτό και φιλόξενο χώρο. Αρμένιοι, Ρωμιοί και Εβραίοι επισκέπτες έβρισκαν εκεί κάτι από τη δική τους ιστορία.

 

Μια πολιτιστική κληρονομιά στην καρδιά της Πόλης

 

Το Krependeki Imroz αποτελούσε μέχρι πρόσφατα σημείο αναφοράς για τους ντόπιους αλλά και για τους επισκέπτες που επιθυμούσαν να ανακαλύψουν την ψυχή της Κωνσταντινούπολης. Αυτό που το έκανε να ξεχωρίζει δεν είναι μόνο το φαγητό, αλλά και η μνήμη που κουβαλούσε. Η φιλοσοφία του Μπάρμπα Γιώργου —ειλικρίνεια, σεβασμός, φιλοξενία— παρέμενε παρούσα σε κάθε τραπέζι.

Παρά τις αλλαγές στην πόλη, το Imroz εξακολουθούσε να γεννά το ίδιο ερώτημα: Είναι το μεζεδοπωλείο απλώς ένα μέρος για φαγητό ή μήπως είναι μια συνάντηση με το παρελθόν, μια φιλία με την μνήμη;

 

Ποιος ήταν ο Μπάρμπα Γιώργος;

 

Ο Γιώργος Οκουμούς, γνωστός σε όλους ως Μπάρμπα Γιώργος, γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη στις αρχές του 20ού αιώνα. Ξεκίνησε να εργάζεται ως σερβιτόρος στο μεζεδοπωλείο Imroz τη δεκαετία του 1940 και σύντομα έγινε συνεταίρος, συνδέοντας άρρηκτα το όνομά του με την ιστορία του μαγαζιού.

Με την ήρεμη παρουσία του, το ευγενικό του ύφος και την αγάπη του για την κουβέντα, μετέτρεψε το μεζεδοπωλείο σε ένα πολιτιστικό σταυροδρόμι. Ήταν άνθρωπος που τιμούσε τις ανθρώπινες σχέσεις και ήξερε να δημιουργεί οικογενειακή ατμόσφαιρα γύρω από το τραπέζι. Απεβίωσε το 2015, σε ηλικία 95 ετών, αφήνοντας πίσω του μια ζωντανή παράδοση και μια μνήμη γεμάτη γεύσεις, ιστορίες και χαμόγελα. Στις 25 Ιανουαρίου του 2011 είχα τη χαρά να μου παραχωρήσει συνέντευξη για το βιβλίο μου «Πόλη μου, Γεύση μου, Ζωή μου» που κυκλοφορεί στα τουρκικά με τίτλο "İstanbulum Tadım Tuzum Hayatım" αλλά και στα ελληνικά από τις εκδόσεις Iason Books.

 

-Υπάρχει κάποιος μεζές που έχει δημιουργηθεί στην κουζίνα σας μόνο;

 

-Έχουμε τον μεζέ «λακέρδα του Φουκαρά» του οποίου η συνταγή είναι δική μας και το φτιάχνουμε εμείς. Είναι και το αγαπημένο των πελατών μας. Ένας δημοσιογράφος του έδωσε το όνομα «λακέρδα του Φουκαρά». Είχαμε φτιάξει λακέρδα από σκουμπρί στο γάρο αντί τόνου και το είχαμε σε πιο οικονομική τιμή, και το σέρβιρα με ούζο. Άρεσε πάρα πολύ στους πελάτες μας και αφού δημοσιεύτηκε και στα περιοδικά με πολύ καλά σχόλια έγινε ευθύς και σήμα κατατεθέν μας. Εκτός από αυτό όμως έχουμε και μεζέδες που φτιάχνονται από μανούρια, κολοκύθι και στραγγιστό γιαούρτι) είναι οι μεζέδες μας που αγαπιούνται πολύ από τους πελάτες μας. Δεν μπορείτε να βρείτε πουθενά αλλού τη νοστιμιά του καυτερού ezme και της μαρινατής παλαμίδας μας...

 

Ενδεικτικά μεζεδάκια από το Krependeki Imroz

 

Λακέρδα – Κλασικός μεζές της Πόλης, φτιαγμένος από αλμυρό ψάρι που έχει ωριμάσει στο αλάτι.

 

Φτωχική λακέρδα /Fukara Lakerdası Νοσταλγική παραλλαγή της παραδοσιακής συνταγής, με πιο απλά υλικά αλλά γεμάτη μνήμη και αγάπη

 

Μπορανί με κολοκυθάκια και γιαούρτι /Yoğurtlu Kabak Borani

Δροσερός μεζές με κολοκύθι, γιαούρτι και λίγο σκόρδο.

 

Τηγανητό συκώτι (ciğer tava) – Κλασικός ζεστός μεζές με τραγανό συκώτι και μυρωδικά.

 

Γαρίδες με βούτυρο /Tereyağda karides Ζεστός μεζές από γαρίδες σωταρισμένες σε φρέσκο βούτυρο. 

 

Καπνιστός παλαμίδας (ισλί παλαμούτ) – Για τους λάτρεις του έντονου αρώματος, παλαμίδας με καπνιστή γεύση.

 

Μπακαλιάρος με πέστο βασιλικού /Pesto soslu Mezgit Balığı

Λευκό ψάρι με ελαφριά, αρωματική σάλτσα βασιλικού.

Μητριαρχική κοινωνία στο Ικόνιο πριν 8-10 χιλιάδες χρόνια

Μητριαρχική κοινωνία υπήρχε πριν από 8 με 10 χιλιάδες χρόνια στο Τσατάλχογιουκ του Ικονίου στην κεντρική Τουρκία η οποία σήμερα είναι από τις πιο συντηρητικές κοινωνίες, όπως αποκάλυψαν μελέτες DNA που διεξήχθησαν από βιολόγους και ανθρωπολόγους των τουρκικών Πανεπιστημίων ODTU και Hacettepe.

Οι αποκαλύψεις στην τοποθεσία Τσατάλχογιουκ που αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, για τη Νεολιθική περίοδο ήταν αποτέλεσμα 12ετούς μελέτης.

 

Το σπίτι μεταβιβαζόταν μέσω της γυναίκας

 

Η μελέτη με επικεφαλής το ODTU διεξήχθη με 47 επιστήμονες από 11 χώρες. Ο καθηγητής Mεχμέτ Σομέρ δήλωσε ότι στο Τσατάλχογιουκ, πριν από 8.000-10.000 χρόνια, οι άνθρωποι έθαβαν τους νεκρούς σκάβοντας τάφους κάτω από τα πατώματα των σπιτιών τους. «Κάτω από τα πατώματα των σπιτιών τους βρίσκονται πολυάριθμοι ανθρώπινοι σκελετοί - άνδρες, γυναίκες και παιδιά - θαμμένοι σε διαφορετικές χρονικές στιγμές. Το κύριο ερώτημά μας ήταν οι συγγενικές σχέσεις των ατόμων που έχουν ταφεί μέσα σε ένα σπίτι. Παρατηρήσαμε ότι τα άτομα που έχουν ταφεί μέσα σε ένα σπίτι είναι συγγενείς από την πλευρά της μητέρας. Με άλλα λόγια, τα άτομα που έχουν ταφεί μέσα σε ένα σπίτι είναι όλα συγγενείς μέσω της μητρικής γραμμής. Αυτό υποδηλώνει έντονα ότι το σπίτι μεταβιβαζόταν μέσω των γυναικών από γενιά σε γενιά και ότι οι γυναίκες παρέμειναν συνδεδεμένες με το κτίριο. Μητριαρχικές κοινωνίες, όπου οι γυναίκες παραμένουν στο χωριό, κατέχουν την περιουσία και ορίζουν τη συγγένειά τους μέσω της μητρικής γραμμής, υπάρχουν σε διάφορα μέρη του κόσμου και βλέπουμε μια παρόμοια δομή στο Τσατάλχογιουκ».

Περισσότερα δώρα στις γυναίκες

 

Το άλλο στοιχείο που ανακάλυψαν οι επιστήμονες ήταν ότι τα κτερίσματα, δηλαδή τα δώρα που συνέδευαν τους νεκρούς, ήταν πολύ περισσότερα στις γυναίκες από ότι στους άντρες. « Τα κτερίσματα, όπως μπιχλιμπίδια, χάντρες, κεραμικά και διάφορα λίθινα εργαλεία, τα έδιναν στις κόρες τους συχνότερα από ό,τι στους γιους τους. Υπάρχει επίσης μια τάση οι άνδρες να εγκαταλείπουν το σπίτι της μητέρας τους και να εγκαθίστανται με τις συζύγους τους. Ενώ έχει παρατηρηθεί ότι τα αγόρια στις ανδροκρατούμενες κοινωνίες της Ευρώπης τρέφονταν καλύτερα, δεν υπήρχε διατροφική διαφορά μεταξύ ανδρών και γυναικών στο Τσατάλχογιουκ. Αυτό υποδηλώνει την ισότιμη και γυναικοκεντρική φύση της κοινωνίας», ανέφερε ο Τούρκος καθηγητής.

 

Χωρίς οικογενειακή βία 

 

Αποκαλύπτει επίσης ότι περίπου τα μισά από τα άτομα ήταν παιδιά και βρέφη. «Αυτό πιστεύεται ότι οφείλεται στο υψηλό ποσοστό γονιμότητας. Η ανάπτυξη των οστών τους υποδηλώνει ότι ζούσαν καλά και ήταν υγιείς, με ελάχιστη τερηδόνα. Από όσο γνωρίζουμε, δεν υπάρχουν παραδείγματα θανάτων που προκλήθηκαν από ανθρώπους. Μπορούμε να βρούμε σκελετούς με αιχμές βελών σε μεταγενέστερες κοινότητες, αλλά δεν βρήκαμε ίχνη θανάτων που προκλήθηκαν από ανθρώπους στο Τσατάλχογιουκ. Αυτό υποδηλώνει ότι δεν είχαν βίαιη κουλτούρα σε σύγκριση με τις μεταγενέστερες περιόδους. Σε ορισμένες κοινωνίες, ο οικονομικός ανταγωνισμός, ο οποίος προκύπτει από την αυξανόμενη ανδρική κυριαρχία, μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένα ποσοστά βίας. Η δομή με επίκεντρο τις γυναίκες στο Τσατάλχογιουκ μπορεί να είναι ο λόγος για την ισότητα στη ζωή, καθώς και για την απουσία βίας και θανάτων που προκλήθηκαν από ανθρώπους».

Πού να πάτε αν είστε στην Πόλη Ιούλιο: Από Αργυρό, Jolly Joker μέχρι Justin Timberlake

Της Σοφίας Μαρμαγκιώλη

 

 

Αν ο δρόμος σας φέρει στην Πόλη

 το Μήνα Ιούλιο μπορείτε  να επιλέξετε μια από τις παρακάτω συναυλίες..

 

Αρυρός στις 9 Ιουλίου 

 

Την Τετάρτη 09 Ιουλ ο Κωνσταντίνος Αργυρός θα εμφανιστεί για πρώτη φορά στη σκηνή της Κωνσταντινούπολης  σε μια συναυλία - σταθμό  στο υπαίθριο ανοιχτό θέατρο Harbiye Cemil Topuzlu. Τα εισιτήρια έχουν ήδη εξαντληθεί αλλά σύμφωνα με τη Biletix πιθανόν να πωλούνται εισιτήρια έξω από το χώρο της συναυλίας. Τα έσοδα από τη συναυλία, η οποία θα πραγματοποιηθεί με το σύνθημα «Πρώτη φορά στην Τουρκία!» και με αφορμή την 150ή επέτειο του Ζαππείου Εκπαιδευτηρίουθα διατεθούν σε εκπαιδευτικά και πολιτιστικά έργα του σχολείου.

 

Jolly Joker στις 9 Ιουλίου

 

Την Τετάρτη 09 Ιουλ θα πραγματοποιηθεί η συναυλία του Ροκ συγκροτήματος Jolly Joker στο HarbiyeAcık Hava. Το συγκρότημα έγινε γνωστό με το ντεμπούτο άλμπουμ τους, "Heavy Funky Boxing 'roll" (1992), το οποίο θεωρείται επαναστατικό για το είδος του. 

Justin Timberlake  στις 30 Ιουλίου

 

Την Τετάρτη 30 Ιουλ ο Justin Timberlake μετά από 11 χρόνια θα πραγματοποιήσει συναυλία, η οποία είναι μέρος της περιοδείας του, στο İTÜ Stadium. Οι πόρτες ανοίγουν στις 18:00 και η συναυλία ξεκινάει στις 20:30. Η συναυλία θα περιλαμβάνει τραγούδια από την καριέρα του, συμπεριλαμβανομένων και των νέων του κομματιών από το άλμπουμ του 2024 "Everything I Thought ItWas". 

 

Ότι και να επιλέξετε εμείς σας ευχόμαστε Καλή Διασκέδαση..

 

Χουριέτ: «Στο φως οι διάδρομοι και οι σήραγγες της Αγίας Σοφίας»

Οι αθέατοι υπόγειοι όροφοι της Αγίας Σοφίας στους επισκέπτες δηλώνει στη Χουριέτ το μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου της Αγίας Σοφίας, Καθηγητής Δρ. Χασάν Φιράτ Ντικέρ, χωρίς ωστόσο να είναι σε θέση να δώσει ημερομηνία.

Ο Ντικέρ αναφέρει στην Χουριέτ ότι «με τις εργασίες που πραγματοποιεί η Γενική Διεύθυνση Θεμελιώσεων, έρχονται στο φως οι διάδρομοι και οι σήραγγες που βρίσκονταν κάτω από ερείπια και σωρούς χώματος για χρόνια. Καθώς προχωρά ο καθαρισμός, ο όγκος αυτών των περιοχών γίνεται πιο καθαρός και προσεγγίζονται ακόμη και νέα περάσματα που δεν ήταν προηγουμένως γνωστά».

«Είναι πολύτιμο το γεγονός ότι η υποδομή ενός μνημείου όπως η Αγία Σοφία σχεδιάστηκε τόσο προσεκτικά όσο και η άνω δομή του», επισημαίνει.

Αποκαλύπτει επίσης ότι «υπάρχει επίσης ένας υπόγειος τάφος στη βορειοανατολική πλευρά, ο οποίος χρονολογείται σε παλαιότερη ημερομηνία από την Αγία Σοφία. Είναι πολύ ξεχωριστός τόσο για την αρχιτεκτονική του όσο και για τα δίχρωμα μαρμάρινα δάπεδά του. Εκτός από αυτές τις περιοχές, υπάρχει ένα πολύπλοκο δίκτυο σηράγγων που συνδέει το υπόγειο με τον τάφο και περιβάλλει την Αγία Σοφία».

Όπως αναφέρει, η ταφική δομή που χρονολογείται από τον 4ο αιώνα θα είναι μία από τις περιοχές που θα είναι επισκέψιμες

 

«Ανοίγουμε τις φραγμένες φλέβες της Αγίας Σοφίας»

 

 

Με τίτλο: «Ανοίγουμε τις φραγμένες φλέβες της Αγίας Σοφίας», η Χουριέτ γράφει ότι «στους διαδρόμους και τις σήραγγες κάτω από το αρχιτεκτονικό αριστούργημα της Αγίας Σοφίας διεξάγονται πυρετώδεις εργασίες. Το μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου της Αγίας Σοφίας, Καθηγητής Δρ. Χασάν Φιράτ Ντικέρ, ο οποίος περιέγραψε πρώτος αυτές τις υπόγειες κατασκευές που σύντομα θα είναι ανοιχτές στους επισκέπτες λέει: ‘Θα γίνει καλύτερα κατανοητό πώς ζούμε σε μια πολυεπίπεδη αρχιτεκτονική ομορφιά’.

Χτισμένη μεταξύ 532-537 με εντολή του αυτοκράτορα Ιουστινιανού, η Αγία Σοφία είναι ένα από τα σημαντικότερα κτίσματα στην ιστορία της αρχιτεκτονικής. Χρησιμοποιήθηκε ως εκκλησία μέχρι την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης από τον Μωάμεθ τον Πορθητή το 1453, αυτό το υπέροχο κτίριο έχει γοητεύσει όσους το βλέπουν εδώ και αιώνες με τον γιγάντιο τρούλο του και την αρχιτεκτονική του κομψότητα.

Στο εσωτερικό, οι επισκέπτες γοητεύονται από ψηφιδωτά, πλακάκια, καλλιγραφικά πάνελ, εικόνες, λάμπες, την υπέροχη Πύλη του Αυτοκράτορα και το Ομφάλιο, την περιοχή της στέψης διακοσμημένη με μαρμάρινους κύκλους.

Στην Αγία Σοφία, όχι μόνο η μεγαλοπρέπεια του κτίσματος αλλά και οι λεπτομέρειες που έχουν κατασκευαστεί πριν από αιώνες εμπνέουν βαθύ θαυμασμό. Σχεδιάζεται τώρα να ανοίξουν οι αθέατοι υπόγειοι όροφοι της Αγίας Σοφίας στους επισκέπτες. Με τις εργασίες που πραγματοποιεί η Γενική Διεύθυνση Θεμελιώσεων, έρχονται στο φως οι διάδρομοι και οι σήραγγες που βρίσκονταν κάτω από ερείπια και σωρούς χώματος για χρόνια. Καθώς προχωρά ο καθαρισμός, ο όγκος αυτών των περιοχών γίνεται πιο καθαρός και προσεγγίζονται ακόμη και νέα περάσματα που δεν ήταν προηγουμένως γνωστά».

 

Αναμένεται να ανοίξουν σύντομα οι εργασίες

 

Σύμφωνα με την «οι υπόγειοι διάδρομοι και οι σήραγγες της Αγίας Σοφίας, όπου βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες, αναμένεται να ανοίξουν σύντομα για τους επισκέπτες». Το μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου της Αγίας Σοφίας, Καθηγητής Δρ. Χασάν Φιράτ Ντικέρ, εξήγησε αυτόν τον μυστηριώδη κόσμο στην Χουριέτ.

 

-      Πότε ξεκίνησαν αυτές οι εργασίες στην Αγία Σοφία;

 

Μετά την εργασία τεκμηρίωσης τρισδιάστατων υποδομών που πραγματοποιήσαμε το 2020, ξεκινήσαμε πέρυσι με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και της Γενικής Διεύθυνσης Ιδρυμάτων. Μέχρι στιγμής έχουμε σημειώσει σημαντική πρόοδο. Όταν ολοκληρωθεί το έργο, αυτό το έργο, το οποίο θα συμβάλει σημαντικά στην αρχιτεκτονική ιστορία και την αρχαιολογία, θα κάνει ορατές τις αθέατες ομορφιές της Κωνσταντινούπολης.

 

-      Πότε πιστεύετε ότι θα ανοίξουν αυτοί οι διάδρομοι για τους επισκέπτες;

 

Προχωράμε ραγδαία. Δεν θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να ανοίξει για τους επισκέπτες. Καθώς οι σχέσεις μεταξύ των υπόγειων κατασκευών γίνονται εμφανείς, ανακαλύπτουμε νέα μέρη. Δεν είναι κάθε περιοχή κατάλληλη για επίσκεψη, αλλά μεγάλα υπόγεια τμήματα στα οποία θα είναι δυνατή η είσοδος και η πρόσβαση θα ανοίξουν για τους επισκέπτες.

 

Το πολύπλοκο δίκτυο σηράγγων...

 

-      Έχετε κάποια προβλεπόμενη ημερομηνία; 1-2 χρόνια...

 

Είναι δύσκολο να δώσω μια σαφή ημερομηνία, δεν θέλω να δημιουργήσω προσδοκίες. Ωστόσο, τα ευρήματα είναι πολλά υποσχόμενα, μπορώ εύκολα να πω ότι πολύ ξεχωριστά μέρη περιμένουν τους επισκέπτες.

 

-      Έχετε συναντήσει γραπτά, σχήματα ή ίχνη κατά τη διάρκεια της εργασίας σας;

 

Περισσότερο από τις φιγούρες ή τα κείμενα, τα αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά των χώρων είναι εντυπωσιακά από μόνα τους. Είναι πολύτιμο το γεγονός ότι η υποδομή ενός μνημείου όπως η Αγία Σοφία σχεδιάζεται τόσο προσεκτικά όσο και η άνω δομή του. Καθώς προχωρά ο καθαρισμός, αναδύονται νέες συνδέσεις και περιοχές, μετατρέποντας το έργο σε μια ζωντανή και συνεχώς εξελισσόμενη διαδικασία. Είχαμε προηγουμένως προσδιορίσει πολλές περιοχές με την τρισδιάστατη εργασία που κάναμε το 2020, αλλά τώρα φτάνουμε σε περισσότερες. Αυτό δείχνει ότι οι υπόγειες κατασκευές είναι πολύ μεγαλύτερες από ό,τι περιμέναμε.

 

-      Ενώ περπατούσαμε μαζί, ανέφερες ότι «Μερικά από αυτά είναι σαν αποθηκευτικοί χώροι, κελάρια, μερικά είναι σήραγγες». Τι θα έλεγες για την αρχιτεκτονική αυτών των διαδρόμων;

 

Μία από τις μεγαλύτερες υπόγειες κατασκευές είναι το υπόγειο της στοάς-αυλής, η οποία καταστράφηκε τον 18ο και 19ο αιώνα. Λόγω του επικλινούς εδάφους, η περιοχή αυτή χρησιμοποιούνταν ως υπόγειο. Τα πιο προσβάσιμα μέρη σήμερα είναι οι κατασκευές κάτω από αυτήν την αυλή, η οποία δεν υπάρχει πια. Υπάρχει επίσης ένας υπόγειος τάφος στη βορειοανατολική πλευρά, ο οποίος χρονολογείται σε παλαιότερη ημερομηνία από την Αγία Σοφία. Είναι πολύ ξεχωριστός τόσο για την αρχιτεκτονική του όσο και για τα δίχρωμα μαρμάρινα δάπεδά του. Εκτός από αυτές τις περιοχές, υπάρχει ένα πολύπλοκο δίκτυο σηράγγων που συνδέει το υπόγειο με τον τάφο και περιβάλλει την Αγία Σοφία.

 

-      Για ποιους σκοπούς χρησιμοποιούνταν αυτοί οι διάδρομοι και οι σήραγγες;

 

Χρησιμοποιούνταν κυρίως για γραμμές ύδρευσης. Με άλλα λόγια, υπάρχουν υδάτινες οδοί από τερακότα μέσα στον διάδρομο. Το μεγαλύτερο μέρος του μπορεί κανείς να το διασχίσει μόνο με σύρσιμο. Κατασκευάστηκε έτσι ώστε μόνο οι ενδιαφερόμενοι να μπορούν να εισέλθουν και να διασχίσουν αυτήν τη γραμμή ύδρευσης. Χρησιμοποιούνταν επίσης για αερισμό. Για να παρέχει κυκλοφορία αέρα μεταξύ του εσωτερικού και του εξωτερικού... Χρησιμοποιούνταν επίσης για την αποστράγγιση του βρόχινου νερού, ένα σύστημα που κατευθύνει το νερό από δυσπρόσιτες περιοχές σε εξωτερικούς σταθμούς.

 

-      Αυτά είναι που δεν επιτρέπεται η είσοδος. Τι γίνεται με αυτά που μπορούν να μπουν και να περιηγηθούν...

 

Περιοχές κατάλληλες για επισκέψεις θα μπορούσαν να είναι οι μεγάλοι χώροι κάτω από την αυλή της Αγίας Σοφίας και οι διάδρομοι που συνδέονται με αυτούς. Καθώς οι εργασίες προχωρούν, αυτές οι περιοχές θα γίνονται πιο καθαρές. Επιπλέον, η ταφική δομή που χρονολογείται από τον 4ο αιώνα θα είναι μία από τις περιοχές που θα είναι επισκέψιμες.

 

-      Πόσα χιλιόμετρα διαδρόμου υπάρχουν;

 

Υπάρχουν και από κάτω και γύρω από αυτό. Είναι δύσκολο να πούμε το σύνολο, αλλά το συνολικό τους μήκος ξεπερνά το 1 χιλιόμετρο. Γιατί όπως οι φλέβες δεν μπορούν να μετρηθούν αριθμητικά, όπως ακριβώς συνδέονται μεταξύ τους, έτσι συνδέονται και αυτές. Ανοίγουμε τις φραγμένες φλέβες της Αγίας Σοφίας.

 

-      Πώς θα μπορεί να περιηγηθεί κάποιος τους διαδρόμους που θα είναι ανοιχτοί στους επισκέπτες;

 

Σε υπόγειες κατασκευές που επιτρέπουν την πρόσβαση, ένας περιορισμένος αριθμός επισκεπτών μπορεί να έχει πρόσβαση εντός ενός ορισμένου ορίου. Το Υπουργείο θα κάνει τις απαραίτητες διευθετήσεις. Θα είναι δυνατή η είσοδος και η έξοδος χωρίς συνωστισμό με σύστημα ραντεβού. Ας ελπίσουμε ότι οι άνθρωποι θα κατανοήσουν καλύτερα με τι είδους πλούτο και πολυεπίπεδη αρχιτεκτονική ομορφιά ζουν, καθώς αυτοί οι χώροι ανοίγονται στους επισκέπτες.

 

-      Υπάρχουν άλλοι παρόμοιοι διάδρομοι ή σήραγγες στην Κωνσταντινούπολη;

 

Υπάρχουν πολλές υπόγειες κατασκευές που κατασκευάστηκαν στο παρελθόν για τη μεταφορά και αποθήκευση νερού, αλλά έχουν παραμεληθεί με την πάροδο του χρόνου. Η ικανότητα των μεγάλων υπερκατασκευών να επιβιώνουν για αιώνες βασίζεται επίσης σε αυτές τις στιβαρές υποδομές. Αν λάβουμε ως παράδειγμα το έργο στην Αγία Σοφία, είναι δυνατό να εξαπλωθούν παρόμοια έργα σε όλη την πόλη. Το αθέατο πρόσωπο του υπόγειου της Κωνσταντινούπολης χρειάζεται προσοχή όσο και η ορατή σιλουέτα του. Η ορατότητα αυτών των περιοχών διασφαλίζει την προστασία τους και επίσης τις σώζει από το να αποτελούν αντικείμενο μυστηρίου και αστικών θρύλων. Μας επιτρέπει να τις αξιολογήσουμε ως πραγματικούς χώρους. Πρέπει να γίνει περισσότερη δουλειά για την προστασία αυτής της πολυεπίπεδης κληρονομιάς.

 

«Θα πρέπει να προστεθεί στον πολιτιστικό τουρισμό και την αρχιτεκτονική ιστορία»

 

«Η χρήση υπόγειων κατασκευών ως χωματερές σε ιστορικές πόλεις είναι ένα κοινό πρόβλημα. Επειδή οι ανασκαφές ήταν δύσκολες στο παρελθόν, οι περιοχές αυτές γεμίζονταν με χώμα και μπάζα. Ωστόσο, σήμερα, με τις απαραίτητες προφυλάξεις, αυτές οι κατασκευές μπορούν να καθαριστούν με χαμηλό κόστος και να διατεθούν για δημόσια χρήση. Το γεγονός ότι έχουν επιβιώσει εδώ και αιώνες αποτελεί απόδειξη του πόσο στιβαρές είναι. Καθαρίζουμε τα σκουπίδια, τα μπάζα και το χώμα που έχουν συσσωρευτεί σε αυτές τις κατασκευές με την πάροδο του χρόνου. Αυτές οι κατασκευές θα πρέπει να καθαριστούν και να χρησιμοποιηθούν για πολιτιστικό τουρισμό, αρχιτεκτονική ιστορία και αρχαιολογία, και να μετατραπούν σε περιοχές που μπορούν να επισκεφθούν και να χρησιμοποιηθούν».

Κοινοποίηση μέσω:
Τελευταίες Ειδήσεις

Με την εγγραφή ή τη χρήση αυτού του ιστότοπου αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης και την Πολιτική Aπορρήτου της σελίδας

Μοιραστείτε μαζί μας τις δικές σας ειδήσεις:
info@edotourkia.gr

Powered by WebMedia | Developed by Monoware Web