Σκληρή αντιπολιτευτική ανάλυση για CAATSA, αεροπορική αδυναμία και την υπεροχή της Ελλάδας στο Αιγαίο
Άγκυρα, 25 Νοεμβρίου
Στην αντιπολιτευόμενη ιστοσελίδα medyagunlugu.com δημοσιεύθηκε άρθρο του πρώην στελέχους της τουρκικής αεροπορικής βιομηχανίας Άλπερ Ελιτσίν, στο οποίο υποστηρίζεται ότι η Τουρκία όχι μόνο δεν πρέπει να επιδιώξει την επιστροφή στο πρόγραμμα F-35, αλλά κινδυνεύει σοβαρά αν αποκτήσει τα αεροσκάφη.
Από τα S-400 στα εμπάργκο και τον αποκλεισμό από το πρόγραμμα F-35
Ο αρθρογράφος υποστηρίζει ότι μετά την απόπειρα πραξικοπήματος του 2016 και την αγορά των ρωσικών S-400 (2019):
- η Τουρκία βρέθηκε στο καθεστώς CAATSA,
- αντιμετωπίστηκε από το Κογκρέσο ως «εχθρική χώρα»,
- αποκλείστηκε από το πρόγραμμα F-35,
- ενώ τα έξι ήδη πληρωμένα αεροσκάφη δεν παραδόθηκαν.
Κατά τον ίδιο, τα εμπάργκο επηρέασαν αρνητικά όλες τις ένοπλες δυνάμεις, με εξαίρεση το ναυτικό λόγω του προγράμματος MILGEM.
«Το ΝΑΤΟ άλλαξε οπτική απέναντι στην Τουρκία»
Σύμφωνα πάντα με το άρθρο:
- η Τουρκία δεν αντιμετωπίζεται πλέον ως αξιόπιστος σύμμαχος,
- οι ΗΠΑ την προσεγγίζουν όπως «μια Ινδία της Ανατολικής Μεσογείου»,
- ενώ οι δηλώσεις της Άγκυρας υπέρ της Χαμάς επιδείνωσαν το κλίμα.
Ο Ελιτσίν ισχυρίζεται ότι Ισραήλ και «ελληνικό λόμπι» στο Κογκρέσο συνέβαλαν καθοριστικά στην παγίωση της σημερινής κατάστασης.
«Η τουρκική αεροπορία έχει αποδυναμωθεί»
Ο αρθρογράφος περιγράφει μια εικόνα ακραίας επιχειρησιακής δυσκολίας:
- επιχειρησιακή δυνατότητα περιορισμένη σε εσωτερικές επιχειρήσεις,
- απώλεια ισχύος έναντι Ελλάδας και Ισραήλ,
- μη δυνατότητα αντίδρασης σε πτήσεις στα σύνορα Συρίας–Τουρκίας,
- μακρά περίοδος αδυναμίας από τον στόλο μεταφορών έως τα συστήματα αεράμυνας.
Παράλληλα, επισημαίνει ότι στο Αιγαίο «η υπεροχή ανήκει στην Ελλάδα και θα συνεχιστεί για χρόνια».
Νέες αγορές: Eurofighter, μεταχειρισμένα αεροσκάφη και C-130J
Ο αρθρογράφος σημειώνει ότι η Άγκυρα στρέφεται στα:
- Eurofighter (παραλαβές από 2030 και αναζήτηση μεταχειρισμένων από Κατάρ–Ομάν),
- F-16V (διαπραγματεύσεις σε εξέλιξη),
- C-130J-30 από το Ηνωμένο Βασίλειο για αντικατάσταση παλαιότερων μεταγωγικών.
Η νέα ευρωπαϊκή στάση και ο «ρόλος» της Τουρκίας μετά την Ουκρανία
Το άρθρο αναφέρει ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία ανέδειξε την Τουρκία στον αμυντικό σχεδιασμό της Ευρώπης, λόγω:
- των UAV,
- της στρατιωτικής ηλεκτρονικής βιομηχανίας,
- της παραγωγής θωρακισμένων και πυρομαχικών.
Ο Ελιτσίν ισχυρίζεται ότι πλέον μόνο Γαλλία και Δανία διατηρούν εμπάργκο.
Γιατί θεωρεί ότι τα F-35 είναι «παγίδα»
Το άρθρο παραθέτει τρία επιχειρήματα:
- Περιορισμοί ακόμη και στα F-16 δείχνουν ότι η εξάρτηση από τις ΗΠΑ είναι ήδη προβληματική.
- Τα F-35 εξαρτώνται από αμερικανική κεντρική πλατφόρμα logistics και μπορούν να «ακινητοποιηθούν» σε 5–6 μήνες αν υπάρξει κρίση.
- Οι ΗΠΑ θεωρούνται «αναξιόπιστος σύμμαχος» και η Άγκυρα δεν πρέπει να εξαρτηθεί από τα συστήματά τους.
Ο αρθρογράφος παραπέμπει στις επιλογές άλλων χωρών (Eurofighter, Gripen E, C-390).
Το ελληνικό στοιχείο
Το άρθρο αναγνωρίζει ότι τα ελληνικά F-35 αποτελούν σοβαρό γεωπολιτικό πρόβλημα για την Τουρκία, αλλά υποστηρίζει ότι:
- η Άγκυρα είτε δεν θα αποκτήσει F-35,
- είτε δεν θα της επιτραπεί να τα χρησιμοποιήσει.
Κατά τον Ελιτσίν, η ισορροπία μπορεί να επιτευχθεί με Eurofighter + Meteor και μελλοντικά με το KAAN.
Σύσταση: «Όχι στα F-35 – Ναι στη διαφοροποίηση»
Ο αρθρογράφος προτείνει:
- ενίσχυση Eurofighter,
- προσθήκη Gripen E που μπορούν να επιχειρούν από αυτοκινητόδρομους,
- πολυτυπία στον στόλο,
- και σταδιακή απεξάρτηση από αμερικανικά όπλα.




