Ημερολόγια Πόλης

Στην Παιδόπολη, στις παιδικές κατασκηνώσεις της Πρώτης στα Πριγκηπόνησα

Της Μαρίας Δήμου

Αρχές του 20ου αι. κι οι συγκρούσεις στην Οθωμανική Αυτοκρατορία δημιουργούν στρατιές ορφανών ή παιδιών που οι οικογένειές τους δεν μπορούν να τους προσφέρουν τα προς το ζειν. Τα Ορφανοτροφεία των Κοινοτήτων προσπαθούν να ανακουφίσουν τον πόνο των μικρών και μεγάλων παιδιών από όλη  την επικράτεια φιλοξενώντας τα σε διάσπαρτές δομές μέσα στην Πόλη. Κάτω από την σκέπη του Οικουμενικού Θρόνου και των Ρωμαίικων Κοινοτήτων τα ορφανά και τα άπορα παιδιά βρίσκουν ασφαλές καταφύγιο. Η ανάγκη όμως πιο οργανωμένων δομών και  συγκέντρωσής τους σε ένα κεντρικό ίδρυμα για καλύτερη αποτελεσματικότητα και διοίκηση οδηγεί την Ελένη Ζαρίφη, της οικογένειας των μεγάλων ευεργετών, το 1903 στην αγορά στο όνομα του Οικουμενικού Πατριαρχείου του τεράστιου ξύλινου οικήματος στην κορυφή του λόφου της Πριγκήπου.  Μόλις 2 χρόνια αργότερα, το 1905 ο μεγάλος Καππαδόκης ευεργέτης, με καταγωγή από τη Μουταλάσκη, ο Κωνσταντινοπολίτης  Συμεών Σινιόσογλου, ανακοινώνει τη χρηματοδότηση της ίδρυσης Ορφανοτροφείου Θηλέων στην Πρώτη. Το κτίριο βρίσκεται κι αυτό σε κορυφή λόφου κι ατενίζει τη Θάλασσα του Μαρμαρά. Εδώ είναι κι η μονή της Μεταμόρφωσης του Σωτήρα, που έδωσε και το όνομά της στο λόφο. 

Ορφανοτροφείο του Σινιόζογλου

 

Στην κορυφή λοιπόν του λόφου του Χριστού από τις αρχές του 20ου αι. μέχρι σήμερα το πέτρινο κτίριο που στέγαζε κάποτε  Ορφανοτροφείο του Σινιόσουγλου στέκει γερό και ακλόνητο, σε αντίθεση με το ξύλινο μεγαθήριο της Πριγκήπου, που κινδυνεύει εδώ και δεκαετίες με κατάρρευση. Μέχρι το 1914 βρήκαν εδώ στέγη κορίτσια ρωμαίικων οικογενειών από κάθε σημείο της αυτοκρατορίας ενώ από 1918 μέχρι το 1924 αποτέλεσε καταφύγιο των Ρώσων προσφύγων. 

Τα νησιά αποτελούσαν ανέκαθεν τόπο παραθερισμού των κατοίκων της Πόλης. Οι θερινές κατοικίες των ευκατάστατων Ρωμιών στόλιζαν τα Πριγκηπόνησα και χάριζαν χαλάρωση και ξεκούραση μέσα στους καταπράσινους κήπους τους. Αυτό τον επίγειο παράδεισο, τον τόσο κοντινό στην πολύβουη Πόλη, μπορούσαν από το 1937 να τον μοιραστούν και τα παιδιά που δεν διέθεταν εξοχικά. Η θερινή κατασκήνωση, με την επωνυμία «Παδικαί Εξοχαί» δημιουργήθηκε για την περίθαλψη, την ψυχαγωγία και την ανάπαυση των παιδιών. Οι ιδρυτές της ήταν ο Αθανάσιος Κουκούλης, ο Αλέξανδρος Ανανιάδης, ο Δημήτριος Πλάκας και ο Δημήτριος Ζερβουδάκης, Αρχικά τα παιδιά φιλοξενήθηκαν στο Εθνικό Ορφανοτροφείο της Πριγκήπου, μέχρι που το 1952 ο Πατριάρχης Αθηναγόρας αποφασίζει τη μεταφορά των παιδικών κατασκηνώσεων στη Μονή του Σωτήρα και στις εγκαταστάσεις του παλαιού Ορφανοτροφείου του Σινιόσογλου. Μια καινούρια περίοδος ξεκινά καθώς οι ανάγκες κάθε εποχής διαφέρουν. 

Μαζί με τις κατασκηνώσεις των παιδιών δημιουργείται και η Στέγη Νεανίδων, που σκοπό έχει μεταξύ άλλων και να εκπαιδεύσει τα νέα κορίτσια ώστε να αποκτήσουν δεξιότητες που θα τις βοηθήσουν κατόπιν στη ζωή τους.

Από Ελλάδα, Ρουρμανια και Απχαζία…

 

Οι παιδικές κατασκηνώσεις τα τελευταία χρόνια γνωρίζουν ιδιαίτερη άνθιση καθώς εκτός από τα ρωμιόπαιδα της Πόλης φιλοξενούνται στις εγκαταστάσεις τους και παιδιά και νέοι από διάφορα μέρη του κόσμου σε συνεργασία με μητροπόλεις και φορείς των ελληνορθόδοξων κοινοτήτων του εξωτερικού. Έτσι φιλοξενήθηκαν νέες και νέοι από την Ελλάδα, τη Ρουμανία και την Απχαζία. Αξίζει να σημειωθεί πως τα τελευταία χρόνια η κατασκήνωση της Πρώτης φιλοξένησε και παιδιά από την Αρμενική Κοινότητα καθώς οι δικές τους γειτονικές εγκαταστάσεις κρίθηκαν ακατάλληλες στον έλεγχο αντισεισμικής προστασίας. Αυτό αποτέλεσε μια κίνηση που ικανοποίηση την Αρμενική Κοινότητα και έθεσε τα θεμέλια και για άλλες συνεργασίες.

Στον όμορφο λόφο του Χριστού στο πρώτο από τα Πριγκηπόνησα με κάθε ευκαιρία διοργανώνονται εκδηλώσεις για την ψυχαγωγία των νεαρών κατασκηνωτών αλλά και εκδρομές σε διάφορες περιοχές της Πόλης με ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον. Φυσικά δε λείπουν τα μπάνια στις ακτές του νησιού, τα παιχνίδια αλλά και οι στιγμές χαλάρωσης και ξεκούρασης. Με στελέχη και προσωπικό, τόσο από την Πόλη όσο κι από την Ελλάδα, στο πλαίσιο του εθελοντισμού, ένας ακόμα θεσμός της Πολίτικης Ρωμιοσύνης ανθεί.

Μαγική βραδιά στον Λόφο του Χριστού

 

Φέτος με πρωτοβουλία του κ. Λάκη Βίγκα ο χώρος της κατασκήνωσης εντάχθηκε στο Μουσικό Φεστιβάλ της Πόλης İstanbul Müzik Festivali και φιλοξένησε μια εκδήλωση με τους μουσικούς Çağlar Fidan, Ezgi Köker, Φωτεινή Κοκκάλακαι Νίκο Παπαγεωργίου. Η μουσική βραδιά ήταν κι αφορμή για να ανοίξουν οι πόρτες στο ευρύ κοινό και να χαρούν 500 επισκέπτες μια μαγική βραδιά στην κορυφή του Λόφου του Χριστού, στη Μονή της Μεταμόρφωσης. 

Κάτω από τη διεύθυνση του κ. Δάμωνα Κομβόπουλου οι κατασκηνώσεις βρήκαν και πάλι το σκοπό τους, που είναι η ψυχαγωγία αλλά και η δημιουργία του αισθήματος του ανήκειν στην Κοινότητα, σε έναν τόπο και σε ένα συγκρότημα εγκαταστάσεων που το ιστορικό παρελθόν παραμένει ζωντανό και αναγεννιέται με την παρουσία τόσων νέων ανθρώπων. 

 

 

 

 

 

Σείστηκε το  Harbiye Cemil Topuzlu από τη φωνή του Κωνσταντίνου Αργυρού

Της Μαρίας Δήμου

Στο κατάμεστο  ανοιχτό θέατρο Harbiye Cemil Topuzlu χθες το βράδυ ο Κωνσταντίνος Αργυρός έγραψε ιστορία με τη συναυλία που δόθηκε για τα 150 χρόνια του Ζαππείου. 

Η συναυλία ήταν sold out και πραγματοποιήθηκε για τον εορτασμό των γενεθλίων του ιστορικού σχολείου της Πόλης και την οικονομική του ενίσχυση. Την οργάνωση της εκδήλωσης είχε αναλάβει η ρωμαίικη εταιρεία Sinkron. Πρωτεύοντα ρόλο στη διοργάνωση είχαν ο κ. Λάκης Βίγκαςκαι ο Πρόεδρος της Σχολικής Εφορείας του Ζαππείου, κ. Θεόδωρος Καλαμάρης .

Η βραδιά αποτέλεσε έκπληξη για όλους καθώς κοινό και καλλιτέχνης μοιράστηκαν τον παλμό και τη συγκίνηση που δημιούργησαν τα τραγούδια με τη φωνή του αγαπημένου τραγουδιστή και η συμμετοχή του κοινού. 

Εκτός από τους Ρωμιούς που από νωρίς δήλωσαν συμμετοχή με την αγορά των εισιτηρίων τους, το ανοιχτό θέατρο γέμισε κι από Τούρκους που αγαπούν το ελληνικό τραγούδι και τον Αργυρό ιδιαίτερα.

Για άλλη μια φορά η τέχνη, η μουσική και τραγούδι, πέτυχε να ενισχύσει την Ομογένεια της Πόλης και να φέρει κοντά της το ευρύτερο τουρκικό κοινό. 

Μια βόλτα στον πρώτο λόφο της Πόλης

Της Μαρίας Δήμου

 

Οι επισκέπτες πλέον της Πόλης έρχονται για πολλοστή φορά καθώς η μαγεία που ασκεί πάνω τους η πρωτεύουσα της Βυζαντινής και Οθωμανικής Αυτοκρατορίας τούς καλεί ξανά και ξανά σε ένα ακόμα ταξίδι επιστροφής. Έτσι πέρα από τα γνωστά και σημαντικά μνημεία και τοπόσημα, τους ναούς και τα τεμένη, τα μικρά και μεγάλα εστιατόρια και καφέ, τις αγορές και τα παζάρια, όλοι αναζητούν κάτι καινούριο ή και παλιό που θα τους ταξιδέψει στο παρελθόν και το παρόν της αγαπημένης πόλης.

Όσοι λοιπόν για μια ακόμα φορά βρεθείτε στην περιοχή του πρώτου λόφου, εκεί που δεσπόζει η Αγία Σοφία, είναι ευκαιρία να κάνετε μια βόλτα, που ξεκινά από την περιοχή του Ιπποδρόμου, αυτό που πολλοί αναφέρουν ως πλατεία του Sultan Ahmet από το ομώνυμο τζαμί, και να αναζητήσετε τα ερείπια δύο ανακτόρων, του Αντίοχου και Λαύσου. 

Αρχαιοελληνικά γλυπτά

 

Κλείστε τα μάτια και σκεφτείτε πως εδώ ανάμεσα στους κίονες της ροτόντας υπήρχε η πλούσια συλλογή αρχαιοελληνικών γλυπτών του Λαύσου, του ευνούχου της Αυλής του Θεοδόσιου Β' . Εδώ στέκονταν σε μία κόγχη του ανακτόρου λαμπρός ο Δίας του Φειδία από την αρχαία Ολυμπία. Εδώ και  η Αφροδίτη της Κνίδου του Πραξιτέλη. Εδώ και δεκάδες άλλα αριστουργήματα που αναπαριστούσαν θεότητες αλλά και ζώα, όλα μεταφερμένα τα χρόνια του Θεοδοσίου από κάθε σημείο της Αυτοκρατορίας. Ίσως ο Λαύσος να ήταν ο πρώτος συλλέκτης γλυπτών, αυτός που πρώτος δημιούργησε μια τόσο πολύτιμη συλλογή, που εκτίμησε την τέχνη και όχι τη λατρευτική τους αξία καθώς ο ίδιος ήταν πιστός χριστιανός.

Και μετά ακολουθείστε τις ράγες του τραμ προς το πάρκο του Gülhane. Περάστε τη μεγάλη πόρτα κι περπατήστε στους διαδρόμους του προς το Sarayburnu. Απολαύστε την ησυχία και σηκώστε τα μάτια σας για να χαζέψετε το πέταγμα των παπαγάλων. Μετά την πολυκοσμία και τη φασαρία της μεγάλης πλατείας το πάρκο του χαρεμιού του οθωμανικού ανακτόρου είναι μια απόλαυση. 

Βυζαντινά ερείπια

 

Στην πορεία σας προς το ακρωτήριο της ιστορικής χερσονήσου, το Sarayburnu, σας περιμένουν τα ερείπια των ελάχιστων πια ορατών βυζαντινών οικοδομημάτων. Καθώς εξ αιτίας της περίφραξης που έχει τοποθετηθεί, δε θα μπορέσετε να περιηγηθείτε ανάμεσα στους κίονες και τους εναπομείναντες τοίχους του οικοδομήματος που ονομάζεται Ορφανοτροφείου του Αγίου Παύλου, σκεφτείτε το μέγεθος και τον πλούτο της βυζαντινής πρωτεύουσας  που κάλυπτε τον πρώτο λόφο της Επταλόφου. 

Συνεχίστε την πορεία σας προς την έξοδο του πάρκου και πάρτε τη μικρή ανηφόρα που θα σας οδηγήσει στη στήλη των Γότθων. Αιώνες τώρα στην κορυφή του λόφου αυτό το ατόφιο κομμάτι μαρμάρου θυμίζει τη νίκη απέναντι στους Γότθους και το μεγαλείο της αυτοκρατορίας που απλωνόταν σε τρεις ηπείρους και κυριαρχούσε στον τότε γνωστό κόσμο. Κάτω από τις σκιερές φυλλωσιές των δέντρων μπορείτε να απολαύσετε την  ηρεμία του κήπου και φανταστείτε τα κορίτσια του χαρεμιού να βγαίνουν για τον περίπατό τους από το Harem Kapısı με τα πολύχρωμα μακριά φορέματά τους, τα αέρινα πέπλα τους και τα μεταξωτά πασουμάκια τους. Αφουγκραστείτε τα κρυφά γελάκια τους και τις τσιριχτές φωνούλες τους. Δέστε τους ευνούχους να τις περιτριγυρίζουν και τα μικρά παιδιά τους  να τρέχουν ανάμεσα στα παρτέρια με τις τουλίπες και τους πανσέδες. 

Η Πόλη ξεδιπλώνει τις ομορφιές της

 

Κι αφού η κούρση της ημέρας δώσει τη θέση της στη χαλαρότητα των στιγμών πάρτε και πάλι τον κατηφορικό  δρόμο για την ακτή. Εκεί σας περιμένει η μαγεία της θάλασσας, στο σημείο που ενώνουν τα νερά τους ο Βόσπορος, το Χρυσούν Κέρας και η Θάλασσα του Μαρμαρά. Κατεβείτε στη νέα παραλία που έχει διαμορφώσει ο Δήμος για να καταλάβετε τι είναι αυτό που κάνει μοναδική αυτήν την πόλη. Περπατήστε παράλληλα με τα θαλάσσια τείχη όσο αντέχετε κι αφήστε τον Λόντο ή τον Ποϊράζ να σας χαϊδέψει τα μαλλιά. Κι λίγο πριν αποκάμετε γυρίστε στη μύτη του ακρωτηρίου με το πιο ισχυρό ρεύμα των θαλασσών αυτών, στο Saray Burnu, και πιέστε έναν καφέ ή ένα τσάι με θέα που δε θα βρείτε πουθενά αλλού. Αφεθείτε στο γαλάζιο των νερών κι ακολουθείστε με τη ματιά σας τα βαπόρια που πηγαινοέρχονται ασταμάτητα. 

Η Πόλη ξέρει να χαρίζεται και να ξεδιπλώνει τις ομορφιές της σε όσους θέλουν να την ανακαλύψουν! 

 

 

 

 

 

 

Θεοτόκεια Νιχωριού, το πολιτιστικό γεγονός του Αυγούστου

Της Μαρίας Δήμου

 

 

Για άλλη μια χρονιά η Κοινότητα του Νιχωριού, μιας από τις πιο όμορφες περιοχές της Πόλης, διοργανώνει σειρά εκδηλώσεων με αφορμή τον πανηγυρικό εορτασμό της εκκλησίας της Κοινότητας αυτής. 

Στην Παναγία την Κουμαριώτισσα και στην καταπράσινη αυλή της τα τελευταία χρόνια για όλον τον Αύγουστο προγραμματίζονται ομιλίες, εκθέσεις, παρουσιάσεις βιβλίων, μουσικές βραδιές και πολλά άλλα. Αν και το καλοκαίρι βρίσκεται στο αποκορύφωμά του, στην ακτή του Βοσπόρου και στην καταπράσινη συνοικία του Νιχωριού, πνέει τα βράδια αυτά το δροσερό θαλάσσιο αεράκι μαζί με τον αέρα την δημιουργίας και της καλλιτεχνικής έκφρασης. 

Ξεκινώντας πάντα με τις ευχές του Οικουμενικού Πατριάρχη, με την παρουσία του οποίου τελείται Ακολουθία, η εκκλησία της Παναγίας της Κουμαριώτισσας βρίσκεται στο κέντρο των εκδηλώσεων. Το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει ποικιλία θεμάτων και δραστηριοτήτων κι όπως κάθε χρόνο αναμένεται να συγκεντρώσει φίλους της Κοινότητας από κάθε σημείο της Πόλης.

Τιμητική Βράβευση για το Ζωγράφειο

Της Μαρίας Δήμου

Άλλη  μια αναγνώριση  για το Ζωγράφειο Γυμνάσιο-Λύκειο Κωνσταντινούπολης  για το συνολικό έργο και την προσφορά του στην εκπαίδευση εκτός συνόρων.

Η BOUSSIAS events για 10η συνεχή χρονιά διοργάνωσε τη βράβευση των εκπαιδευτικών μονάδων και δραστηριοτήτων, καθώς και του Εκπαιδευτικού της Χρονιάς που ξεχώρισαν, με σκοπό την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής εμπειρίας, τόσο για τους διδασκόμενους, όσο και για τους διδάσκοντες στη νέα ψηφιακή εποχή.

Τα βραβεία αφορούσαν τους τομείς 

Εκπαίδευση – Εξωστρέφεια

Προβολή – Στρατηγική – Συνεργασία

Διοίκηση – Εγκαταστάσεις

 Ενώ οι υποψηφιότητες μπορούσαν τα καταθέσουν:
1. Παιδικοί Σταθμοί & Νηπιαγωγεία
2. Δημοτικά Σχολεία
3. Γυμνάσια & Λύκεια
4. Κολλέγια
5. Πανεπιστήμια

  1. ΙΕΚ & Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών
    7. Φροντιστήρια Μέσης Εκπαίδευσης
    8. Φροντιστήρια Ξένων Γλωσσών
    9. Επιχειρήσεις
    10. Άλλο (ΜΚΟ, Ιδιωτικοί/Δημόσιοι Φορείς κ.ά.)

Στη φετινή βράβευση απονεμήθηκε εκτός συναγωνισμού Τιμητικό Βραβείο στο Ζωγράφειο Γυμνάσιο-Λύκειο της Πόλης για το συνολικό έργο και την προσφορά του στην εκπαίδευση εκτός των ελληνικών συνόρων. 

Άλλη μια διάκριση λοιπόν για το Ομογενειακό Σχολείο της Πόλης.

Πολλά συγχαρητήρια σε όσους χρόνια τώρα κοπιάζουν να κρατούν ψηλά τον πήχη της εκπαίδευσης στο ιστορικό αυτό σχολείο!

Oι μικρές οπές στον τρούλο της Αγίας Σοφίας

Της Μαρίας Δήμου

Μια ενδιαφέρουσα αναφορά για τον τρούλο της Αγίας Σοφίας με αφορμή τα έργα συντήρησης που ξεκίνησαν πριν λίγο καιρό φέρνει στην επιφάνεια τη σημασία στη λεπτομέρεια που έδιναν οι πρώτοι κατασκευαστές. 

Ο Dr. Kaya Üçer, καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών Mimar Sinan θυμάται τον πατέρα του να διηγείται πως, στις επισκευές που πραγματοποιούσε ως τεχνίτης τοιχογράφος στον τρούλο της Αγίας Σοφίας, οι εργάτες που δούλευαν στην σκαλωσιά μέσα στον τρούλο έπεφταν με συμπτώματα ιλίγγου. Στην αρχή αποτέλεσε ένα ανεξήγητο φαινόμενο, που οδηγούσε τους εργάτες στο νοσοκομείο. 

 

Πρόβλημα με το οξυγόνο

 

 

Οι εξετάσεις τους έδειξαν πως υπήρχε πρόβλημα με την αναπνοή και το οξυγόνο. Από τη μία το ύψος από την άλλη η ζέστη και οι ανάσες των πολυάριθμων επισκεπτών έκαναν την κατάσταση στα  55 μέτρα ύψος από το δάπεδο ανυπόφορη για τους ανθρώπους που δούλευαν στο ύψος αυτό. Η ανάγκη δημιουργίας ρεύματος αέρα που θα βοηθούσε τους εργάτες να δουλεύουν ήταν ένα πρόβλημα που αναζητoύσε άμεση λύση.

Κι η λύση ήρθε από τον  πατέρα του, τον Hamit Üçer, τον για πολλά χρόνια επικεφαλής τοιχογράφο του Παλατιού του Τοπ Καπί και της Αγίας Σοφίας. Σαν έμπειρος τεχνίτης είχε προσέξει τις μικρές οπές που υπήρχαν διάσπαρτες σε όλη την επιφάνεια του  τρούλου κι είχαν κλειστεί στις διάφορες εργασίες που είχαν γίνει στην πάροδο των χρόνων στην εξωτερική επιφάνειά του.

 

Η σοφία των παλαιών τεχνιτών

 

 

Πήρε λοιπόν ένα σφυρί κι άρχισε να χτυπά το υλικό που έκλεινε τις τρύπες. Μέσα σε λίγη ώρα η κατάσταση είχε αλλάξει. Η σοφία των παλαιών τεχνιτών είχε προβλέψει αυτή τη δυσκολία κι είχε δώσει την απαραίτητη λύση, που όμως οι μεταγενέστεροι θεώρησαν μη αναγκαία κι ίσως προβληματική. 

Οι εργάτες συνέχισαν το έργο τους χωρίς πλέον κανένα πρόβλημα καθώς ο αέρας μέσα στον τρούλο ήταν πια φρέσκος και καθαρός!

Η Πόλη μέσα από την ταινία L'immortelle του 1963

Της Μαρίας Δήμου

Όσοι έχουν ζήσει την Πόλη στα μέσα του 20ου αι. λένε συχνά με μάτια υγρά και φωνή γεμάτη μελαγχολία πως η Πόλη που αντικρίζει σήμερα ο επισκέπτης δεν έχει καμιά σχέση με την Πόλη που γνώρισαν αυτοί. Και ή αποκτούν μέσα στη σιωπή ένα βλέμμα που πλανάται στο κενό, λες και ξετυλίγεται μπροστά τους το φιλμ των αναμνήσεών τους, ή με αργόσυρτη φωνή αναπαριστούν στον συνομιλητή τους  με κάθε λεπτομέρεια στιγμές της ζωής τους σε σοκάκια που δεν υπάρχουν πια, σε σπίτια που έγιναν πολυκατοικίες, σε καζίνο που χάθηκαν στις αναπλάσεις αλλά κυρίως για ανθρώπους που δεν υπάρχουν πια. 

Η Πόλη άλλαξε κυρίως, γιατί άλλαξε η σύνθεση του πληθυσμού της, λένε σήμερα όλοι κι αναζητούν άδικα πια όσους έφυγαν κυνηγημένοι.

Πρωταγωνιστής η ίδια η Πόλη

 

Αυτή η Πόλη ξαναζωντανεύει στην οθόνη μέσα από μια ταινία που δεν είναι και τόσο γνωστή. H ταινία L'immortelle, Η αθάνατη, του Alain Robbe-Grillet, που έγραψε το σενάριο κι έκανε τη σκηνοθεσία και πρωταγωνιστές τους Jacques Doniol-Valcroze και Françoise Brion

Πραγματικός πρωταγωνιστής όμως της δραματικής ταινίας μυστηρίου είναι η ίδια η Πόλη. Με μια συνεχή περιπλάνηση στους δρόμους της, στα τεμένη και στα τείχη, με βόλτες στο Βόσπορο και πλάνα από τις κορυφές των λόφων της, η ταινία δίνει μια ευκαιρία και για μια δική μας περιπλάνηση και μια συνεχή προσπάθεια αναγνώρισης γνώριμων τοπίων. 

Μπροστά από τον φακό περνούν τα χερσαία τείχη πριν τις εργασίες αποκατάστασης (sic) του 1970, το Çirağan πριν την αναστήλωσή του, ο Karaköy και το τζαμί του Ortaköy αλλά και το ναυάγιο της Παγκόσμιας Αρμονίας.

Η επιλογή της Πόλης δεν ήταν τυχαία

 

Η επιλογή της Πόλης δεν ήταν φυσικά τυχαία για τα γυρίσματα του φιλμ. Αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του σεναρίου και καθώς οι διάλογοι είναι περιορισμένοι και μάλλον ποιητικοί, αφήνουν την εικόνα να συμπληρώσει όσα οι πρωταγωνιστές βιώνουν, νιώθουν και σκέπτονται. Ενδιαφέρον παρουσιάζει ένα σύντομος διάλογος της πρωταγωνίστριας με ένα μικρό αγόρι στα ελληνικά καθώς κι ένα πρόσωπο με ελληνικό όνομα, ο Σωκράτης Νικοσάκης, που παρουσιάζεται ως άτομο του υποκόσμου. Καθώς η ηρωίδα κρατά μυστική την ταυτότητά της, κάποια από τα ονόματα που χρησιμοποιεί εύκολα παραπέμπουν σε χριστιανή, Ρωμιά, της Πόλης.

Η ταινία για πολλά χρόνια, μαζί με τις υπόλοιπες του ίδιου δημιουργού, ήταν απαγορευμένη στις ΗΠΑ. Τώρα όμως υπάρχει και στο youtube μετά από επεξεργασία και καλή ποιότητα προβολής. Οι διάλογοι είναι στα γαλλικά, υπάρχουν όμως υπότιτλοι στα αγγλικά, ιταλικά, ισπανικά  και στα γερμανικά. 

Μπορείτε να την παρακολουθήσετε στον σύνδεσμο που ακολουθεί

https://www.youtube.com/watch?v=henO8goTgkw&t=4548s 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Να πάτε στην Ίμβρο, να δείτε τα 7 ελληνικά χωριά…

Της Μαρίας Δήμου

 

Να πάτε στην Ίμβρο. Να ταξιδέψετε στο νησί που βρίσκεται στο βορειοανατολικό Αιγαίο, ανάμεσα στη Σαμοθράκη και τηΛήμνο. Το νησί που βασανίστηκε όσο κανένα κι έχει καταφέρει τα τελευταία χρόνια ένα πραγματικό θαύμα. 

Να πάτε και να δείτε τα επτά ελληνικά χωριά της, την Παναγιά, τους Αγίους Θεοδώρους, τα Αγρίδια, το Σχοινούδι, το Γλυκύ, το Κάστρο, το Ευλάμπιο. 

Να περπατήσετε στα λιθόστρωτα σοκάκια και να χαρείτε δροσερά κεράσματα στα καφενεία. 

Να θαυμάσετε τα μικρά πέτρινα σπίτια και τα δίπατα αρχοντικά. 

Να δείτε τα σχολεία, το νηπιαγωγείο και τοδημοτικό στους Αγίους Θεοδώρους, το γυμνάσιο και λύκειοστα Αγρίδια. 

Να επισκεφτείτε το μουσείου του Οικουμενικού Πατριάρχη και να βρείτε λίγο πιο πέρα το καφενείο του παππού του. 

Να μπείτε στις εκκλησιές και να δείξετεσεβασμό στον κόπο και τον πόνο των ανθρώπων που κράτησαν άσβεστη τη φλόγα της πίστης και της γλώσσαςτους σε πολύ δύσκολες συνθήκες. 

Να σκαρφαλώσετε στα πάμπολλα ξωκκλήσια της, να ανάψετε το κεράκι σας και να σεργιανίσετε από ψηλά τη θέα. Κι αν μάθετε πως κάπου έχει πανηγύρι να αφήσετε κάθε τι άλλο και να πάτε.

 

Να πάτε για κολύμπι στον Κέφαλο

 

Να πάτε για κολύμπι στον Κέφαλο και να αφήσετε τον άνεμο να φουσκώσει το μαντίλι σας σαν πανάκι σε βαρκάκι. Να απολαύσετε τους σέρφερς και να αγναντεύσετε το πέλαγος και την Τένεδο στο βάθος του ορίζοντα. Να ανεβείτε απόγευμα στο Γλυκύ και να φτάσετε ως τον τεράστιο αιωνόβιο πλάτανο που σκεπάζει με τα τεράστια κλαδιά του τη μεγάλη βρύση. Να μπείτε στη Στενάδα και να πιείτε έναν καφέ με θέα τη θάλασσα. Να πάρετε το δρόμο για το Κάστρο και να ανεβείτε λίγο πριν δύσει ο ήλιος. Να μαγευτείτε από τα χρώματα που βάφεται ο ορίζοντας και να ακολουθήσετε με τη ματιά το περίγραμμα της Σαμοθράκης. Να αφήσετε το βλέμμα να ακολουθήσει τα καΐκια που επιστρέφουν στο λιμάνι και να σταθείτε στη σκιά των πέτρινων υπολειμμάτων του Βυζαντινού κάστρου. Να φανταστείτε κουρσάρους και πειρατές να βγαίνουν από τα στενά του Ελλήσποντου και να αναζητούν αραξοβόλι και καινούρια λεία στα νησιά του Αιγαίου.

 

Να πιείτε ιμβριώτικο κρασί

 

Κι όταν ο ήλιος θα έχει βυθιστεί στο νερό και το φως του θα σβήνει να καθίσετε στον Ποσειδώνα, στο χείλος του γκρεμού, κάτω από τις γιρλάντες με τις χρωματιστές λάμπες. Να πιείτε ιμβριώτικο κρασί και να φάτε νόστιμους μεζέδες.

Να πάρετε το καΐκι από το παλιό λιμάνι του Κάστρου και να πάτε στα Κασκαβάλια. Να θαυμάσετε τη δύναμη και την τέχνη της φύσης και να ρωτήσετε για το θρύλο που συνοδεύει την περιοχή. Να μη φοβηθείτε την απόσταση και να ζητήσετε από τον Καϊκτσή να σας πάει στους αμμόλοφους. Να βουτήξετε από το καΐκι και να κολυμπήσετε στα πεντακάθαρα νερά, να φτάσετε στην ακτή και να ξαπλώσετε στη ζεστή άμμο. Μια έρημος στην ακτή της Ίμβρου θα σας ανταμείψει γενναιόδωρα! Αν αντέχετε, να σκαρφαλώσετε στους απότομους αμμόλουφους και να ξαναβουτήξετε στο νερό για να πλυθείτε από τους άπειρους κόκκους ψιλής άμμου.

Να πάτε στην İspilia, στον τόπο του Πλια, και να κάνετε πρωινό με θέα το Θρακικό Πέλαγος. Πριν ο ήλιος δύσει να πάρετε το δρόμο για το Σχοινούδι. Να ανεβείτε από το δρόμο δίπλα από το παλιό σχολείο, το σημερινό ξενοδοχείο απέναντι από την Αγία Μαρίνα. Να περπατήσετε στα σοκάκια του μεγαλύτερου κάποτε χωριού των Βαλκανίων. Να δείτε την καταστροφική δύναμη του ανθρώπου και να πονέσει η ψυχή σας από την εγκατάλειψη. Να συζητήσετε με τους ανθρώπους που θα βρεθούν στο δρόμο σας και να μάθετε τι έχουν υποστεί στα δύσκολα για τον ελληνισμό του νησιού χρόνια. Θα θαυμάσετε έτσι ακόμα περισσότερο το κουράγιο και την αγάπη για τον τόπο τους.

 

Να μεθύσετε με την ομορφιά του τόπου

 

Να ανεβείτε και πάλι στους Αγίους Θεοδώρους και να φάτε παραδοσιακά ιμβριώτικα εδέσματα, πιτάκια με τυρί κι αρνί γεμιστό, να πιείτε τοπικό κρασί στον Ιλισσό του Στέλιου που έδωσε το όνομα του ποταμού του νησιού στο μαγαζί του. Ένα όνομα που το έφεραν οι πρώτοι Αθηναίοι άποικοι μεταφέροντας το όνομα του ποταμού της πόλης τους.

Να ακούσετε εδώ τραγούδια παραδοσιακά αλλά και ρεμπέτικα και να μεθύσετε από την ομορφιά του τόπου.

Να πάρετε μέλι, βότανα, κρασιά κι ό,τι άλλο αγαπά η ψυχή σας!

Να πάτε στην Ίμβρο είτε καλοκαίρι είτε άνοιξη είτε φθινόπωρο. Ο χειμώνας εδώ δεν αστειεύεται.

Να πάτε και να ζήσετε την κάθε στιγμή!

 

*Το κείμενο γράφτηκε το 2022 αλλά η προτροπή για το ταξίδι συνεχίζει να ισχύει!

 

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

Παγωτό κασάτο στα στενά του Μπαλατά

Ης Μαρίας Δήμου

Η ποικιλία των γλυκών στα ζαχαροπλαστεία και στους φούρνους της Πόλης δεν έχει προηγούμενο. Καινούριες ιδέες, φερμένες από διάφορες περιοχές της ανατολής ή της δύσης, σε συνδυασμούς και παραλλαγές κάνουν κάθε τόσο την εμφάνισή τους στις βιτρίνες των μαγαζιών. Μαζί όμως με τα καινούρια ξαναγεννιούνται και παλιές συνταγές που βοηθούν ιδιαίτερα τους πιο μεγάλους να ικανοποιούν τη νοσταλγία τους. 

Έτσι και το γνωστό καραμελάδικο, το Balat Merkez Şekercisi στο Çıfıt Çarşısı του Μαλατά  στην έξοδο προς το Μπαλίνο, προσφέρει στους πελάτες του αυτές τις ζεστές μέρες του καλοκαιριού και Gasato. 

Δίπλα στους γνωστούς ακιντέδες, τις σκληρές καραμέλες με τις μοναδικές γεύσεις φρούτων και αρωματικών, που από εδώ προμηθευόταν το Σαράι και το Χαρέμι, έκανε την εμφάνισή του και το παγωτό κασάτο. Τώρα ο περαστικός από τα στενά σοκάκια του Μπαλατά μπορεί να βρει κι αυτό το γλυκό. Γιατί το Gasato που διαφημίζει η ταμπέλα μπροστά στο κατάστημα δεν είναι άλλο από παγωτό σε μικρό κυπαλάκι γκοφρέτας. Γιατί ακριβώς αυτό σημαίνει «κασάτο», παγωμένο γλυκό σε στρογγυλό κουπάκι.

Ο πάντα ευγενικός κ. Mustafa Güçlü, που συνεχίζει την παράδοση του μαγαζιού από την πρώτη Εβραία ιδιοκτήτρια μέχρι σήμερα, αποκαλεί το γλυκάκι «παραδοσιακό ρωμαίικο παγωτό» και το πουλά προς 25 λίρες. 

Ομολογώ πως δεν άντεξα στον πειρασμό και το δοκίμασα! Νοστιμότατο και τόσο όσο χρειάζεται για να γλυκαθεί κανείς χωρίς να λιγωθεί από την ποσότητα. Δυο-τρεις βούκες κι η απόλαυση στα ύψη.

Αν λοιπόν ο δρόμος σας σας φέρει στην περιοχή ανάμεσα στο Μπαλατά και το Μπαλίνο, στο τέρμα του Çıfıt Çarşısı μην παραλείψετε να πάρετε ακιντέδες, τις σκληρές καραμέλες και παγωτό κασάτο!

 

Κοινοποίηση μέσω:
Τελευταίες Ειδήσεις

Με την εγγραφή ή τη χρήση αυτού του ιστότοπου αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης και την Πολιτική Aπορρήτου της σελίδας

Μοιραστείτε μαζί μας τις δικές σας ειδήσεις:
info@edotourkia.gr

Powered by WebMedia | Developed by Monoware Web